We wtorek zapowiedziano rozpoczęcie prac nad projektem noweli ustawy o autostradach płatnych. Jakie zmiany są planowane?
Autostrady bez opłat?
We wtorek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu poinformowano o pracach nad projektem noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. W wykazie wyjaśniono założenia projektowanej noweli:
„Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad".
Projekt przygotowywany jest przez resort infrastruktury.
Gdzie są pobierane opłaty?
Opłaty są teraz pobierane tylko na dwóch odcinkach państwowych autostrad. Chodzi o odcinki będące w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: A2 Konin - Stryków (około 99 km) oraz A4 Wrocław - Sośnica (około 162 km).
Na terenie Polski są natomiast trzy odcinki koncesyjne: A1 Rusocin - Nowa Wieś (około 152 km), A2 Konin - Świecko (około 255 km, z czego odcinek obwodnicy Poznania o długości około 17 km jest bezpłatny) oraz A4 Katowice - Kraków (około 60 km), na których opłaty pobierają zarządzający autostradą koncesjonariusze.
Rozmowy z firmami
Rzecznik rządu Piotr Müller wyjaśnił, że w Polsce powstała sytuacja, w której:
„pewne firmy przez lata zarabiały olbrzymie pieniądze na prywatnych autostradach, ponieważ wiele lata temu zostały podpisane wieloletnie umowy w tym obszarze. W związku z tym chcemy w sposób spokojny usiąść do stołu z tymi firmami, które mają te umowy i zastanowić się, w jaki sposób objąć te autostrady rozwiązaniami o charakterze bezpłatności, (...) żeby to odbyło się na zasadach, które też (...) zabezpieczają finanse publiczne i nie stworzą pozycji dominującej dla tych podmiotów”.
Pytany przez dziennikarzy, czy chodzi o nacjonalizację prywatnych autostrad, podkreślił, że rozmowy z zarządcami autostrad będą prowadzone w formie dialogu.
Potencjalne korzyści dla obywateli
Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest:
„podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe".
Müller wskazał natomiast, że dzięki wprowadzeniu systemu bezpłatnych autostrad obywatele zyskają kilkaset milionów złotych, których nie zapłacą za korzystanie z tych tras. Na koniec zaznaczył:
„Naszą intencją jest, żeby ten system obejmował docelowo wszystkie autostrady, a to, co możemy zrobić, czyli zlikwidować opłaty dla pojazdów osobowych na autostradach publicznych, robimy od razu”.