Przypomnijmy, że stan zagrożenia epidemiologicznego w Polsce ma zostać odwołany 1 lipca 2023 roku. W związku z tym pojawi się kilka zamian w rozliczaniach podatków. O czym należy pamiętać?
Co się zmieni po odwołaniu stanu zagrożenia epidemiologicznego?
- Wróci obowiązkowe raportowanie
Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemiologicznego wróci obowiązkowe raportowanie krajowych schematów podatkowych. Przypomnijmy, że obowiązek ten został zawieszony do 30. dnia następującego po zniesieniu stanu zagrożenia epidemiologicznego. Wobec tego od sierpnia 2023 roku raportowanie stanie się obowiązkowe.
- Posiadanie aktualnych certyfikatów
Dwa miesiące po odwołaniu stanu zagrożenia epidemiologicznego (czyli od września 2023 roku) konieczne będzie stosowanie aktualnych certyfikatów rezydencji.
Po wdrożeniu zmian zacznie obowiązywać następująca zasada- Certyfikat będzie ważny w terminie ważności wskazanym w dokumencie lub 12 miesięcy (w przypadku braku terminu).
- Obowiązek wobec skarbówki
Ponadto 1 lipca 2023 roku wróci konieczność szybszego zgłaszania w Urzędzie Skarbowym płatności na rachunki spoza białej listy podatników VAT. Termin ten będzie wynosił 7 dni (w czasie epidemii i stanie zagrożenia epidemiologicznego jest to 14 dni).
- Wydawanie interpretacji podatkowych
Od 1 lipca 2023 roku (po odwołaniu stany zagrożenia epidemiologicznego) wróci podstawowy termin wydawania interpretacji podatkowych. Będzie on wynosił 3 miesiące.
Stan zagrożenia epidemiologicznego w Polsce
Przypomnijmy, że stan epidemii funkcjonował w Polsce od 20 marca 2020 roku.
Pod koniec kwietnia 2022 roku Adam Niedzielski ogłosił, że stan epidemii przejdzie w połowie maja 2022 roku w stan zagrożenia epidemiologicznego (który funkcjonuje do dziś).
Zniesienie stanu epidemii rząd uzasadnił poprawą stanu epidemiologicznego w Polsce, zmniejszeniem gwałtownego rozprzestrzeniania się zakażeń i zmniejszeniem liczby osób hospitalizowanych.
Stan zagrożenia epidemicznego to sytuacja prawna wprowadzona na danym obszarze w związku z ryzykiem wystąpienia epidemii.