Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował właśnie komunikat, w którym przekazał pozytywne informacje dla klientów. Okazuje się, że po wnikliwej kontroli Urzędu, biura podróży będą zobowiązane do zwrotu środków finansowych za niewykorzystane vouchery turystyczne.
Przypomnijmy, że celem ustawy covidowej było udzielenie wsparcia spółkom turystycznym, które borykały się z trudnościami związanymi z pandemią koronawirusa.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny poinformował, że w czasie pandemii Covid-19 wiele usług nie zostało zrealizowanych. Powodem były zawieszane loty, zamknięte granice, czy ograniczenia w przemieszczaniu się turystów.
Zamiast zwrotu pieniędzy biura podróży miały oferować turystom bony, które miały być ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy.
Niepokojące sygnały
Okazuje się, że do Urzędu wpływało wiele niepokojących sygnałów. W związku z tym UOKiK rozpoczął kontrolę sprawdzając, jak wyglądała procedura rozliczania bonów.
"Wątpliwości wzbudziły warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności" – poinformował prezes UOKiK.
Kontroli podlegały następujące firmy: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland.
Spółki wypłacą pieniądze klientom
Po weryfikacji Urząd wezwał 10 z 12 badanych biur podróży do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania.
Okazuje się, że biura podróży wzięły pod uwagę zastrzeżenia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W związku z tym usunięto zapisy wprowadzające konsumentów w błąd.
Zrezygnowano także z niedozwolonych postanowień wzorów umów.
Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów „spółki zobowiązały się także do zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta".
Turyści mają prawo otrzymać od biur podróży zwrot środków finansowych za niewykorzystane vouchery turystyczne wydane podczas pandemii COVID-19.