Co jeść i pić w czasie upału? A czego należy unikać?

Patrycja

Dieta i żywienie

09.06.2021 19:18

Co jeść i pić w czasie upału? A czego należy unikać?

Zbliża się lato, a wraz z nim upały. W tym okresie powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na to, co spożywamy. Dowiedz się, co jeść i pić w czasie upałów. Po jakie produkty sięgać latem?

Uważaj na odwodnienie

Latem przez wysokie temperatury pocimy się, a nasz organizm traci wodę i cenne składniki mineralne. W czasie upałów musimy zadbać o to, aby nie dopuścić do odwonienia organizmu, które może spowodować wiele problemów.

Odwodnienie może powodować senność, apatię i spadek koncentracji, a także doprowadzić do zachwiania równowagi organizmu, osłabienia układu krwionośnego, zwiększenia ciśnienia krwi, a nawet wystąpienia zawału i udaru.

Co pić w czasie upałów?

Latem bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Podczas wysokich temperatur powinniśmy pić nawet 2-3 litry płynów dziennie.

Sięgaj po mineralną lub źródlaną wodę, która doskonale gasi pragnienie. Jeśli Ci nie smakuje, dodaj niej kilka plasterków cytrusów, ogórka, miętę lub melisę. Naturalne dodatki sprawią, że woda stanie się smaczniejsza, będzie też zdrowsza, niż wody smakowe dostępne w sklepach.

Dobrym wyborem są miętowe lub ziołowe herbaty, które mają działanie ochładzające i pomogą obniżyć nam temperaturę ciała.

Możesz pić świeżo wyciskane soki owocowe i koktajle, które są bogate w składniki mineralne i zapobiegną odwodnieniu organizmu.

Czego nie pić?

W czasie upałów lepiej ograniczyć spożywanie kawy i herbaty. Te napoje zawierają duże ilości kofeiny i teiny, które działają moczopędnie i prowadzą do wypłukiwania elektrolitów z organizmu.

Słodkie napoje gazowane to również nie najlepszy wybór.

Unikaj też dużych ilości mocnych alkoholi, ponieważ ich spożywanie może spowodować wahania ciśnienia krwi i zaburzenia rytmu serca. Lekkie alkohole lepiej pić wieczorem, gdy temperatura spada i słońce nie jest tak ostre.

Co jeść w czasie upału?

W czasie upału warto jeść lekkostrawne potrawy, które nie obciążą naszego organizmu. Do diety włącz sezonowe owoce i warzywa, które są źródłem witamin, błonnika i elektrolitów (magnez, potas, sód, wapń). Wybieraj takie o dużej zawartości wody, które dodatkowo Cię nawodnią: ogórki, pomidory, paprykę, arbuzy, czereśnie, truskawki, maliny. Jedz mniejsze porcje i lekkie dania. Sięgaj po sałatki, zupy, pij koktajle owocowo- warzywne.

Czego unikać?

Latem zwykle nie mamy ochoty na ciężkostrawne posiłki. O tej porze roku unikaj dań wysoko przetworzonych, kalorycznych, czy smażonych.

Nie objadaj się nocą, ponieważ w ten sposób łatwo przybierzesz na wadze. Na dodatek trudniej będzie Ci zasnąć i odpocząć.

Choć latem jemy mnóstwo lodów, staraj się unikać słodyczy ze sklepu, które są pełne konserwantów i cukru. Postaw na domowe owocowe sorbety i desery. Skutecznie Cię ochłodzą i zaspokoją apetyt na coś słodkiego.