Jeśli masz telefon, to musisz to wiedzieć! Ważne zmiany w prawie telekomunikacyjnym

Katarzyna
Newsy
28.12.2020 19:52
Jeśli masz telefon, to musisz to wiedzieć! Ważne zmiany w prawie telekomunikacyjnym

Rok 2020 na pewno na długo zapadnie nam w pamięć. Epidemia oraz wiele zmian, jakie nadeszły w tym roku na pewno zmienią nasze życie. Okazuje się, że pod koniec roku zmiany zostaną wprowadzone również w prawie telekomunikacyjnym. Zapoznajcie się z nimi, aby wiedzieć, jakie prawa będą nam teraz przysługiwać!

Zdjęcie Jeśli masz telefon, to musisz to wiedzieć! Ważne zmiany w prawie telekomunikacyjnym #1

Zmiana polityki wielu firm 

Zmiany, jakie zostały wprowadzone od 21 grudnia tego roku, przede wszystkim mają za zadanie dostosowanie się do nowych zasad epidemicznych w naszym kraju. Wiele branż musiało trochę zmienić swoją politykę, aby jak najlepiej dostosować się do sytuacji epidemicznej wywołanej koronawirusem. W prawie telekomunikacyjnym zmiany zachodzą jednak "na plus" na ich abonentów. Są one związane z wprowadzaniem w Polsce Dyrektywy, którą narzuca na nas Unia Europejska, a mianowicie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. 

Wypowiedzenie umowy przez e-mail

Od 21 grudnia tego roku, dzięki zmianom w prawie telekomunikacyjnym mamy możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wcześniej trzeba było samodzielnie udać się do salonu, wypełnić kilkanaście formularzy i osobiście wypowiedzieć taką umowę. Teraz w sytuacji gdzie staramy się ograniczać spotykanie z innymi osobami i załatwiać sprawy przez Internet, takie rozwiązanie jest bardzo dobre. W takim e-mailu należy zawrzeć wszystkie potrzebne informacje oraz oświadczenie woli. Gdy pracownik salonu takiego e-maila odbierze, wtedy do nas zadzwoni, aby potwierdzić chęć rozwiązania umowy.

Zdjęcie Jeśli masz telefon, to musisz to wiedzieć! Ważne zmiany w prawie telekomunikacyjnym #2

Optymalny sposób przedłużenia umowy 

Zmiany zachodzą nie tylko w kwestii rozwiązania umowy, ale również i jej przedłużenia. Na wcześniejszych zasadach operator nie miał obowiązku poinformować nas, że przedłuża nam umowę na czas nieokreślony. Teraz się to zmienia i nasz operator musi nas o tym poinformować 30 dni przed upływem okresu, na jaki została ona zawarta.

Podczas takiej rozmowy pracownik salonu powinien przekazać informację o różnych możliwościach rozwiązania umowy oraz innych korzystnych ofertach, jeśli taką umowę chcielibyśmy przedłużyć. W związku z tym klienci, którzy będą chcieli zrezygnować z usług danego operatora, w czasie wypowiedzenia będą ponosili tylko koszty związane ze świadczonymi usługami.

Informacje o zużyciu pakietów 

Zmiany dotyczą również zużycia pakietów danych. Na pewno każdy z nas miał kiedyś sytuację, kiedy zdziwił się na widok rachunku za abonament i nie uwierzył, że "mógł tyle przedzwonić". Od teraz abonenci mają możliwość monitorowania zużycia usługi, dlatego można teraz bardziej precyzyjnie kontrolować wydatki związane z usługami telekomunikacyjnymi. Operatorzy oferują teraz swoim klientom powiadomienia, które będą informować o stanie zużycia usługi oraz kończących się pakietach.

Zdjęcie Jeśli masz telefon, to musisz to wiedzieć! Ważne zmiany w prawie telekomunikacyjnym #3

Szybsze przeniesienie numeru

Dzięki wprowadzonym zmianom łatwiej będzie również przenieść numer do innego operatora. Można to teraz zrobić w czasie nie krótszym niż miesiąc od daty związania wcześniejszej umowy. Osoba, która będzie chciała zmienić operatora sieci komórkowej, zachowa ciągłość świadczenia usługi z dostępem do Internetu. Nowy dostawca musi jak najszybciej aktywować usługi telekomunikacyjne bez zbędnej zwłoki, a "stary" musi świadczyć nam usługi aż do tego czasu.