Rok 2020 na pewno na długo zapadnie nam w pamięć. Epidemia oraz wiele zmian, jakie nadeszły w tym roku na pewno zmienią nasze życie. Okazuje się, że pod koniec roku zmiany zostaną wprowadzone również w prawie telekomunikacyjnym. Zapoznajcie się z nimi, aby wiedzieć, jakie prawa będą nam teraz przysługiwać!
Zmiana polityki wielu firm
Zmiany, jakie zostały wprowadzone od 21 grudnia tego roku, przede wszystkim mają za zadanie dostosowanie się do nowych zasad epidemicznych w naszym kraju. Wiele branż musiało trochę zmienić swoją politykę, aby jak najlepiej dostosować się do sytuacji epidemicznej wywołanej koronawirusem. W prawie telekomunikacyjnym zmiany zachodzą jednak "na plus" na ich abonentów. Są one związane z wprowadzaniem w Polsce Dyrektywy, którą narzuca na nas Unia Europejska, a mianowicie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.
Wypowiedzenie umowy przez e-mail
Od 21 grudnia tego roku, dzięki zmianom w prawie telekomunikacyjnym mamy możliwość zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wcześniej trzeba było samodzielnie udać się do salonu, wypełnić kilkanaście formularzy i osobiście wypowiedzieć taką umowę. Teraz w sytuacji gdzie staramy się ograniczać spotykanie z innymi osobami i załatwiać sprawy przez Internet, takie rozwiązanie jest bardzo dobre. W takim e-mailu należy zawrzeć wszystkie potrzebne informacje oraz oświadczenie woli. Gdy pracownik salonu takiego e-maila odbierze, wtedy do nas zadzwoni, aby potwierdzić chęć rozwiązania umowy.
Optymalny sposób przedłużenia umowy
Zmiany zachodzą nie tylko w kwestii rozwiązania umowy, ale również i jej przedłużenia. Na wcześniejszych zasadach operator nie miał obowiązku poinformować nas, że przedłuża nam umowę na czas nieokreślony. Teraz się to zmienia i nasz operator musi nas o tym poinformować 30 dni przed upływem okresu, na jaki została ona zawarta.
Podczas takiej rozmowy pracownik salonu powinien przekazać informację o różnych możliwościach rozwiązania umowy oraz innych korzystnych ofertach, jeśli taką umowę chcielibyśmy przedłużyć. W związku z tym klienci, którzy będą chcieli zrezygnować z usług danego operatora, w czasie wypowiedzenia będą ponosili tylko koszty związane ze świadczonymi usługami.
Informacje o zużyciu pakietów
Zmiany dotyczą również zużycia pakietów danych. Na pewno każdy z nas miał kiedyś sytuację, kiedy zdziwił się na widok rachunku za abonament i nie uwierzył, że "mógł tyle przedzwonić". Od teraz abonenci mają możliwość monitorowania zużycia usługi, dlatego można teraz bardziej precyzyjnie kontrolować wydatki związane z usługami telekomunikacyjnymi. Operatorzy oferują teraz swoim klientom powiadomienia, które będą informować o stanie zużycia usługi oraz kończących się pakietach.
Szybsze przeniesienie numeru
Dzięki wprowadzonym zmianom łatwiej będzie również przenieść numer do innego operatora. Można to teraz zrobić w czasie nie krótszym niż miesiąc od daty związania wcześniejszej umowy. Osoba, która będzie chciała zmienić operatora sieci komórkowej, zachowa ciągłość świadczenia usługi z dostępem do Internetu. Nowy dostawca musi jak najszybciej aktywować usługi telekomunikacyjne bez zbędnej zwłoki, a "stary" musi świadczyć nam usługi aż do tego czasu.