Reforma polskiego prawa telekomunikacyjnego. Dobre wieści dla konsumentów!

Justyna
Newsy
16.11.2022 20:12
Reforma polskiego prawa telekomunikacyjnego. Dobre wieści dla konsumentów!

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy reformujący polskie prawo telekomunikacyjne. Projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej ma na celu dostosowanie przepisów w Polsce do Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej.

Nowe projekty przyjęte

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej – dokumenty przedłożone przez ministra cyfryzacji.

Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że wejście owej ustawy w życie okaże się formalnością. Jest to bowiem efekt regulacji Unii Europejskiej. Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnych regulacji, jeśli chodzi o ustanowienie Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 6 miesiącach od ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. Proponowane przepisy zastąpią obowiązującą obecnie ustawę z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.

Zmiany na rynku

Nowe prawo, z punktu widzenia konsumenta, zmieni rynek w Polsce na dwa sposoby. Po pierwsze, zmienia definicję operatora telekomunikacyjnego na nowocześniejszą, w wyniku czego operatorami stają się przedsiębiorstwa świadczące usługę dostarczania publicznych sieci telekomunikacyjnych lub świadczenia usług komunikacji elektronicznej.

Zdjęcie Reforma polskiego prawa telekomunikacyjnego. Dobre wieści dla konsumentów! #1

Innymi słowy, do prawa telekomunikacyjnego w Polsce będą musieli się dostosować również operatorzy komunikatorów internetowych, czyli aplikacji do wysyłania wiadomości i połączeń głosowych.

Gwarantowany zwrot środków

Jeszcze ciekawsza wydaje się jednak druga zmiana. Nowe prawo nakłada na operatora płatnych usług obowiązek zapewnienia możliwości odzyskania niewykorzystanych środków, które użytkownik operatorowi przedpłaci.

Innymi słowy, jeżeli dany klient zechce zrezygnować z dalszego użytkowania telefonu na kartę, ale ma nadal na koncie niewykorzystane przedpłacone środki - operator będzie musiał je zwrócić. Te nie będą mogły przepadać nawet jeżeli konto wygaśnie. Choć operator nadal będzie mógł pobierać ograniczone środki odszkodowawcze, jeżeli usługa zostanie zakończona przedterminowo z winy klienta.

Przepisy tyczyć się będą, jak wyżej wspomniano, również operatorów aplikacji telekomunikacyjnych. Wiele z nich oferuje dodatkowe funkcje za dodatkową opłatą, również w formie prepaid. Operatorzy tych aplikacji będą również musieli zapewnić możliwość przedpłaconych środków w razie wygaśnięcia relacji z klientem, jeżeli chcą dalej sprzedawać swoje usługi w Polsce. Choć na rynku aplikacji mobilnych jest to i tak już raczej standardem.