Czy promocyjne bilety mogą stać się powodem poważnego konfliktu z prawem? To pytanie, które nasuwa się w kontekście najnowszych wydarzeń w branży lotniczej. Jedna z popularnych linii lotniczych, znalazła się w centrum uwagi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sprawa dotyczy promocji na bilety za 35 złotych, która mogła naruszyć prawa konsumentów. Jakie mogą być tego konsekwencje?
Anulowane bilety
W maju poprzedniego roku Wizz Air Hungary postanowił uczcić swoje dziewiętnaste urodziny, oferując klientom bilety za jedynie 35 złotych. Promocja ta szybko zyskała popularność wśród konsumentów, którzy masowo dokonywali rezerwacji. Problem pojawił się, gdy większość z tych biletów została anulowana przez linię lotniczą. Powód? Błąd techniczny, który według Wizz Air był przyczyną pomyłki.
Reakcja UOKiK
Anulowanie biletów nie pozostało niezauważone. Do UOKiK wpłynęło wiele skarg od rozczarowanych konsumentów, co skłoniło instytucję do podjęcia działań. Podejrzewając naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, urząd zdecydował się zbadać sprawę. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, podkreślił:
„Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tak zwanych tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów".
Możliwe konsekwencje
Jeżeli UOKiK potwierdzi swoje zarzuty, Wizz Air Hungary może zostać obciążony znaczącą karą finansową, wynoszącą nawet do 10% rocznego obrotu firmy. Takie działanie mogłoby mieć dalekosiężne konsekwencje nie tylko dla samej linii lotniczej, ale także dla całej branży, podkreślając wagę przestrzegania praw konsumentów.
Co ważne, Wizz Air Hungary nie zgadza się z zarzutami stawianymi przez UOKiK. Linia lotnicza podkreśla, że jej działania były zgodne z przepisami prawa i deklaruje gotowość do współpracy z urzędem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
Inne postępowanie
Warto podkreślić, że Wizz Air Hungary zmaga się również z innym postępowaniem prowadzonym przez UOKiK. Tym razem chodzi o usługę "Elastyczny towarzysz podróży", która pozwala na tworzenie rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online.
Klienci zgłaszali bowiem, że w przypadku anulowania lotu przez linię, Wizz Air nie zwracał opłaty za tę usługę. Powyższa praktyka również została zakwestionowana przez UOKiK, który bada, czy nie narusza ona praw konsumentów. W przypadku potwierdzenia się tych zarzutów, Wizz Air może stanąć w obliczu kolejnych konsekwencji prawnych i finansowych, które dodatkowo obciążą wizerunek firmy.