Wakacje kredytowe. Skargi klientów banków już spływają do UOKiK!

Justyna
Prawo
30.07.2022 18:24
Wakacje kredytowe. Skargi klientów banków już spływają do UOKiK!

Kredytobiorcy zgłaszają zastrzeżenia dotyczące udzielania wakacji kredytowych przez banki. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje, czego najczęściej dotyczą te skargi.

Wakacje kredytowe w praktyce

W piątek 29 lipca weszła w życie ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom wprowadzająca wakacje kredytowe. To możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu przez maksymalnie 8 miesięcy w tym i przyszłym roku.

Piątek był także pierwszym dniem, w którym ruszyło składanie wniosków. Tego dnia do UOKiK-u wpłynęło około 150 sygnałów od konsumentów w tej sprawie. Poinformował o tym Polską Agencję Prasową Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u:

„Sygnały dotyczą między innymi elektronicznego składania wniosku oraz informowania przez niektóre banki o negatywnym wpływie skorzystania z wakacji kredytowych na przyszłą ocenę zdolności kredytowej konsumentów”.

Działania banków wnikliwie analizowane

Prezes Urzędu Tomasz Chróstny dodał, że wszystkie skargi w ramach prowadzonych postępowań wyjaśniających będą przez UOKiK wnikliwie analizowane. Zaznaczył też, że każdy sygnał jest cenny i zachęcił do dalszego przesyłania ich do urzędu. Na koniec oświadczył:

Jeśli banki nie zmienią swoich zachowań i w dalszym ciągu będą wprowadzać konsumentów w błąd, to muszą się liczyć z zarzutami naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, które możemy zacząć stawiać już w nadchodzącym tygodniu”.

Zastrzeżenia i możliwe kary

We wtorek UOKiK zapowiedział, że zbada jak banki informują klientów o wakacjach kredytowych i w jaki sposób ich udzielają. Zastrzeżenie budzi między innymi wymóg złożenia kilku wniosków, np. oddzielnie dla każdej raty lub każdego kwartału.

Pod lupą - jak podano - znalazło się 16 banków, które obsługują złotowe kredyty hipoteczne: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Polska Kasa Opieki, Bank Polskiej Spółdzielczości (Grupa BPS), BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, Pekao Bank Hipoteczny, PKO Bank Hipoteczny, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, SG Bank.

Jak wyjaśnił UOKiK, jeżeli zostaną wykryte nieprawidłowości, to bankom będzie można postawić zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grożą za to kary do 10 proc. rocznego obrotu.