Bezsenność w ciąży – 4 sposoby na lepszy sen

Agnieszka

Ciąża

05.11.2021 17:34

Bezsenność w ciąży – 4 sposoby na lepszy sen

Problemy z nocnym wypoczynkiem to dość częsta ciążowa przypadłość. Szacuje się, że bezsenność w ciąży dotyka nawet 8 na 10 przyszłych mam. Jeżeli wkrótce Twoja rodzina się powiększy, korzystaj z ostatnich chwil spokoju. Poznaj sprawdzone sposoby na bezsenność w ciąży i przekonaj się, który z nich podziała na Ciebie najlepiej. 

Po pierwsze, podstawa to higiena snu w ciąży

Każda przyszła mama powinna pamiętać, że w stanie błogosławionym zapotrzebowanie na nocny sen rośnie. O ile u osoby dorosłej wynosi średnio 8 godzin, o tyle na początku ciąży zwiększa się nawet o kilka godzin. Odpowiednio długi nocny sen jest potrzebny do prawidłowego rozwoju maluszka, a kobiecie – do regeneracji organizmu i zachowania pełni sił.

Jeżeli zastanawiasz się, jakie są najważniejsze zasady spokojnego snu w ciąży, to przede wszystkim zwróć uwagę na kilka kwestii, które ułatwią zaśnięcie i zapobiegną zbyt wczesnemu przebudzeniu:

  1. Przewietrz sypialnię i zadbaj o to, aby była w niej odpowiednia temperatura (najlepiej maksymalnie 21°C).
  2. Śpij w cichym i ciemnym miejscu.
  3. Wybierz wygodny materac do spania w ciąży.
  4. Unikaj dłuższych drzemek w ciągu dnia. Wypoczęta nie zaśniesz wieczorem tak szybko.
  5. Co najmniej pół godziny przed zaśnięciem nie korzystaj ze smartfonu i komputera ani nie oglądaj telewizji. To czas na wyciszenie. Sięgnij po książkę albo skup się na ruchach maluszka. Możesz też poprosić przyszłego tatę o zrobienie masażu.
  6. Nie pij za dużo przed snem, żebyś nie musiała w nocy wstawać do toalety. Pamiętaj, że mleko może ułatwić zaśnięcie. Na wszelki wypadek na szafce nocnej miej też szklankę z wodą.
  7. Wieczorny posiłek zjedz co najmniej 2 godziny przed położeniem się spać. Unikaj ciężkich potraw. Jeżeli doskwiera Ci zgaga w ciąży, zrezygnuj z produktów przetworzonych i kiszonek, nie jedz tłustych ani ostrych potraw. Stawiaj na lekkie jedzenie i świeże składniki.
Zdjęcie Bezsenność w ciąży – 4 sposoby na lepszy sen #1

Po drugie, pamiętaj o swoim wyjątkowym stanie

Nad Twoim zdrowiem w ciąży na pewno czuwa zaufany ginekolog. Zanim zdecydujesz się na jakiekolwiek preparaty ułatwiające zaśnięcie albo picie ziół, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Poza tym musisz zdawać sobie sprawę z tego, że trudno walczyć z bezsennością w ciąży, bo wywołują ją głównie zmiany hormonalne naturalne dla Twojego stanu.

Zdecyduj się na aktywność, zwłaszcza jeśli jesteś już na zwolnieniu lekarskim. O formę ćwiczeń najlepiej zapytaj lekarza prowadzącego ciążę. Do wyboru masz m.in. spacery na świeżym powietrzu i specjalne lekkie ćwiczenia dla przyszłych mam, które organizuje wiele klubów fitness. W domowym zaciszu skup się na ćwiczeniach oddechowych i relaksacyjnych. Dzięki nim nie tylko wzmocnisz ciało przed porodem, lecz także poczujesz się odprężona. Aktywność sprawi, że wieczorem będziesz zmęczona, a to z kolei ułatwi zaśnięcie.

 

Po trzecie, dbaj o dobry nastrój w ciąży

Odczuwanie niepokoju towarzyszy wielu przyszłym mamom i może wpływać na bezsenność w ciąży. Im bliżej porodu, tym obawy mogą być większe. Rozmawiaj z zaprzyjaźnionymi obecnymi i przyszłymi mamami, które na pewno chętnie podzielą się z Tobą swoimi doświadczeniami. Możesz też umówić się na spotkanie z psychologiem.

Poznanie miejsca, w którym Twój smyk przyjdzie na świat, na pewno pomoże Ci się uspokoić. Zapisz się do szkoły rodzenia i, o ile to możliwe, odwiedź salę porodową w wybranym przez siebie szpitalu. Pomyśl również o przygotowaniu planu porodu, który przedstawisz położnej tuż przed wielkim finałem.

Po czwarte, wybierz wygodny materac dla ciężarnych

Jeżeli zastanawiasz się, jaki materac w ciąży będzie najlepszy, przede wszystkim zdecyduj się na materac renomowanego producenta godnego zaufania, np. Hilding, który znajdziesz na materacegdynia.eu. Szukaj modeli twardszych z wieloma punktami podporu. Takie są m.in. materace piankowe Hilding Rumba i Hilding Foxtrot.

Rumba to materac termoelastyczny (ze statusem wyrobu medycznego w klasie I) z wkładem z dwóch rodzajów pianek. Profilowana pianka Velvet Touch ma 7 zróżnicowanych stref twardości, które zapewniają solidne podparcie w miejscach większego nacisku ciała na materac. Z kolei termoelastyczna pianka Visco zmniejsza napięcie mięśni i umożliwia ich regenerację.

Wysokoelastyczny materac Foxtrot jest najtwardszym materacem piankowym w kolekcji renomowanej marki Hilding. 7 stref twardości pewnie podpiera wszystkie partie ciała niezależnie od jego położenia na posłaniu. Warta podkreślenia jest także otwartokomórkowa struktura pianki, która jest bardziej przewiewna od standardowej.

Poza tym pamiętaj, że w drugim i trzecim trymestrze ciąży trzeba spać na lewym boku, najlepiej ze specjalną poduszką między nogami. To zapewni prawidłowe przepływy przez pępowinę, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i zdrowia dziecka. Krążenie krwi w Twoim organizmie, a więc i prawidłowy rozwój maluszka, może utrudniać spanie na plecach i prawym boku. Nie kładź się też na brzuchu. Spokojnych snów!

Zdjęcie Bezsenność w ciąży – 4 sposoby na lepszy sen #2