Nie kawa, a złe nawyki w jej piciu szkodzą zdrowiu!

Patrycja

Zdrowie

Aug. 12, 2021, 9:44 p.m.

Nie kawa, a złe nawyki w jej piciu szkodzą zdrowiu!

Miłośnicy "małej czarnej" czy wielbiciele popołudniowego latte za nic mają to, czy kawa jest zdrowa, czy też nie. Same badania dotyczące tego napoju często sobie przeczą więc właściwie trudno się dziwić, że wszyscy chętnie po niego sięgamy. Dziś skupimy się nie tyle na kawie, co na złych nawykach dotyczących jej picia.

Zdjęcie Nie kawa, a złe nawyki w jej piciu szkodzą zdrowiu! #1

Kawa to napój, który przyrządza się z ziaren kawowca. Dziś to najpopularniejsza ogólnodostępna używka. Rocznie na całym świecie  wypija się nawet 400 miliardów filiżanek kawy. Swoją popularność zyskała dzięki zawartości kofeiny, która działa pobudzająco i stymulująco.

Poranna filiżanka espresso dodaje nam energii, poprawia nastrój, wydolność i koncentrację. Nic dziwnego, ze wiele z nas nie wyobraża sobie nie sięgnąć po kawę do śniadania. Przyjrzyjmy się jakie złe nawyki w piciu tego napoju sprawiają, że staje się on niekoniecznie zdrowy.

Byt dużo kofeiny

Kawa pita z umiarem w większości przypadków nam nie zaszkodzi. Dopuszczalna dawka dzienna to około 300 mg kofeiny, czyli trzy filiżanki. Każda większa ilość będzie zwiększać uczucie niepokoju, powodować rozdrażnienie i zatrzymywać wodę w organizmie. Ponadto kofeina pobudza pracę naszego serca, co może zaburzać jego rytm i prowadzić do nadciśnienia.

Dawki powyżej 1000 mg dziennie będą bardzo negatywnie oddziaływały na nasz organizm, powodując bezsenność, niepokój, stany lękowe i problemy trawienne.

Zbyt dużo śmietanki

Dodatki, które znajdują się w kawie mogą być zgubne, bo na pozór niezauważalne. Jeśli przesadzamy z ich ilością, możemy być pewni, że dla naszego organizmu będą bardzo zauważalne. Każda nadprogramowa dawka śmietanki to ekstra cukier i tłuszcz. Spróbujmy dodawać jej mniej lub zastąpić mlekiem, a jeszcze lepiej mlekiem migdałowym.

Zdjęcie Nie kawa, a złe nawyki w jej piciu szkodzą zdrowiu! #2

Zbyt dużo cukru

Podobnie jak w przypadku śmietanki, cukier to kawowy dodatek wpływający na jej niekorzyść. Spożywanie dużych ilości cukru prowadzi do nadwagi, otyłości i odwodnienia związanego z wysokim poziomem cukru we krwi. Zamiast więc serwować sobie słodką latte, wybierzmy "małą czarną".

Zdjęcie Nie kawa, a złe nawyki w jej piciu szkodzą zdrowiu! #3

Korzyści wynikające z picia kawy

Regularne sięganie po kawę przynosi wiele korzyści. Badania dowodzą, że osoby wypijające filiżankę kawy dziennie mogą liczyć na długowieczność. Są one narażone na mniejsze ryzyko śmierci w porównaniu z osobami, które kawy nie pijają.

Wszystko dzięki antyoksydantom zawartym w kawie, które zwalczają wolne rodniki  uszkadzające komórki organizmu. Kolejna zaleta kawy to jej działanie pobudzające i zdolność do eliminowania dolegliwości bólowych. Kawa ma pozytywny pływ na obniżenie ryzyka chorób Parkinsona i Alzheimera oraz chorób nowotworowych.

 

Zakładając, że większość z nas pije kawę z umiarem i bez dodatków nie pozostaje nam nic innego jak życzyć Wam smacznej kawy i zdrówka.