Tych objawów niedoboru witaminy D nie ignoruj!

Patrycja

Zdrowie

02.08.2021 19:53

Tych objawów niedoboru witaminy D nie ignoruj!

Nazywana „witaminą słońca”, jest naturalnie wytwarzana w organizmie, podczas ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Jednak warto ją suplementować, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Jej prawidłowy poziom wpływa na właściwe funkcjonowanie organizmu, a braki mogą prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Dowiedz się, jakich objawów niedoboru witaminy D nie wolno ignorować!

Witamina D, czyli witamina słońca

Witamina D nazywana jest „witaminą słońca”, ponieważ jest naturalnie wytwarzana w organizmie podczas ekspozycji na promienie słoneczne. Aż u 90% Polaków występuje ryzyko niedoborów witaminy D. Dlatego w okresach jesienno- zimowym, a także w czasie ciąży należy uzupełniać jej braki.

Dlaczego witamina D jest tak ważna?

Witamina D wpływa na właściwe funkcjonowanie procesów rozwoju całego organizmu. Jest gwarancją prawidłowego rozwoju płodu. Zapobiega wrodzonej krzywicy, obniżeniu masy kostnej i urodzeniowej u dziecka. Oprócz tego zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej i stanu przedrzucawkowego u przyszłej mamy. U dorosłych zapobiega rozwojowi cukrzycy i choroby Alzheimera. Oprócz tego zwiększa poziom wapnia i fosforu we krwi, wzmacnia zęby, kości, układ odpornościowy oraz sercowo- naczyniowy, stabilizuje ciśnienie krwi, wspiera budowę skóry, zapobiegając stanom zapalnym.

Objawy niedoboru witaminy D

Jej braki mogą prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Dowiedz się, jakich objawiają się niedobory witaminy D.

  • przewlekłe zmęczenie,
  • spowolnienie perystaltyki jelit i problemy żołądkowe,
  • zwiększone wypadanie włosów,
  • podatność na urazy kości, większa kruchość i łamliwość,
  • osteoporoza,
  • osłabienie układu mięśniowego,
  • osłabienie funkcjonowania układu nerwowego,
  • insulinooporność,
  • zmniejszenie odporności,
  • zwiększenie ryzyka rozwoju chorób autoimmunologicznych,
  • krzywica u niemowląt i małych dzieci,
  • w skrajnych przypadkach – tężyczka,
  • przygnębienie i stany depresyjne.

Objawy nadmiaru witaminy D

Nie tylko niedobór, ale także nadmiar witaminy D, może zaszkodzić zdrowiu. Prowadzi do wielu problemów i objawia się wysokim stężeniem wapnia we krwi (wapnicą), czyli groźnym zatruciem. Towarzyszą mu:

  • biegunka,
  • wymioty,
  • brak apetytu,
  • bóle brzucha,
  • bóle głowy oraz stawów,
  • ogólne zmęczenie i osłabienie organizmu,
  • osłabienie mięśni,
  • powiększenie śledziony i wątroby,
  • wielomocz,
  • drgawki,
  • nadpobudliwość.

Jakie jest zapotrzebowanie na witaminę D?

Zapotrzebowanie na witaminę D różni się w zależności od kilku czynników: pory roku, wieku człowieka, masy ciała i stanu jego zdrowia oraz obecności ciąży. Witaminę D warto suplementować od wczesnej jesieni aż do późnej wiosny.

Poznaj normy dawkowania witaminy D:

 https://pediatranazdrowie.pl/suplementacja-witaminy-d-dawki/

Zdjęcie Tych objawów niedoboru witaminy D nie ignoruj! #1

Zalecane dawki są bezpieczne, a ich stosowanie pomoże zapobiec niedoborom witaminy D, które mogą prowadzić do wielu zdrowotnych problemów.

Gdzie występuje witamina D?

W aptekach i drogeriach znajdziemy preparaty z witaminami D, D2 lub D3, które wchodzą w skład witaminy z grupy D. Różnią się one między sobą pochodzeniem i źródłem.

Witamina D2 zawiera ergokalcyferol i dostarczana jest do organizmu wraz z dietą. Witamina D3 zawiera cholekalcyferol, jest syntetyzowana w organizmie i może być dostarczana wraz z dietą, lekami lub suplementami diety.

Witamina D jest naturalnie syntetyzowana w organizmie pod wpływem działania promieniowania UV (energii słonecznej). Występuje ona również w takich produktach jak: ryby morskie (śledź, halibut, makrela, łosoś, dorsz, karp, węgorz, sardynki), olej z wątroby ryb, wątroba wieprzowa i wołowa, żółtka jaj, masło, pełnotłuste mleko, sery typu chedar, edam, parmezan, camembert, szwajcarski oraz grzyby.