Suplementujesz żelazo? Przeczytaj, aby nie popełnić błędu!


                    Suplementujesz żelazo? Przeczytaj, aby nie popełnić błędu!
02Sie

Niektóre substancje wchodzą w interakcje z lekami. Zmniejszają ich wchłanianie się do organizmu lub obniżają skuteczność. Jeśli zażywasz żelazo, powinieneś pamiętać o ważnej zasadzie. To może Cię zaskoczyć!

Zdjęcie Suplementujesz żelazo? Przeczytaj, aby nie popełnić błędu! #1

Rola żelaza w organizmie

Żelazo jest niezbędne w naszym organizmie. Wykorzystywane jest do produkcji hemoglobiny, która jest składnikiem czerwonych krwinek. Jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania umysłu i zachowania odpowiedniego poziomu energii i siły. Największe zapotrzebowanie na żelazo występuje w trakcie dojrzewania, u kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz osób uprawiających sport.

Niedobory żelaza

Niedobory żelaza powodują spadek energii, uczucie przewlekłego zmęczenia i mogą prowadzić do anemii. Objawami anemii są osłabienie, zmęczenie, zawroty głowy, blada skóra, kruche i łamliwe paznokcie oraz wypadanie włosów.

Zdjęcie Suplementujesz żelazo? Przeczytaj, aby nie popełnić błędu! #2

Jak brać żelazo?

Przyjmując żelazo w tabletkach, stosuj się do zaleceń lekarza oraz ulotki dołączonej do opakowania. Ważne, by połykać tabletki w całości, nie żuć ich i nie kruszyć. Żelazo najłatwiej wchłania się na pusty żołądek lub godzinę po posiłku. Tabletki popijaj szklanką wody lub soku pomarańczowego, ponieważ witamina C w soku, zwiększy wchłanianie się żelaza do organizmu.

Nie popełniaj tego błędu

Nie popijaj żelaza herbatą, kawą, colą, mlekiem lub alkoholem, ponieważ produkty te znacznie zmniejszą wchłanianie go do organizmu. Unikaj zwłaszcza herbaty, ponieważ zawarte w niej taniny, tworzą trudno wchłaniające się związki. Przez co nie zauważymy efektów brania żelaza.

Zdjęcie Suplementujesz żelazo? Przeczytaj, aby nie popełnić błędu! #3

Nie łącz żelaza z tymi lekami

Ważne, abyś razem z żelazem, nie przyjmował suplementów diety zawierających wapno, magnez i cynk, niektórych leków przeciw osteoporozie, tarczycy lub chorobie Parkinsona i antybiotyków. Wejdą w niekorzystną interakcję z żelazem i zmniejszą wchłanianie składników mineralnych z przewodu pokarmowego. Przez co suplementacja żelaza nie będzie skuteczna.

Pamiętaj, żeby podczas suplementowania żelaza i stosowania wymienionych powyżej leków, zachować odpowiedni odstęp czasowy. Powinien wynosić, co najmniej dwie godziny. W przypadku wątpliwości, co do zażywanych leków, skonsultuj się z lekarzem.

następna inspiracja
Zobacz również:
następna inspiracja