Te objawy mogą wskazywać na niedobór żelaza!

Patrycja

Zdrowie

02.03.2022 21:10

Te objawy mogą wskazywać na niedobór żelaza!

Często masz zadyszkę, zawroty głowy i odczuwasz szybsze bicie serca? Uważaj, to może świadczyć o niedoborze żelaza.

Żelazo i jego rola w organizmie

Żelazo jest niezbędne w naszym organizmie. Wykorzystywane jest do produkcji hemoglobiny, która jest składnikiem czerwonych krwinek. Jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania umysłu i zachowania odpowiedniego poziomu energii i siły.

Największe zapotrzebowanie na żelazo występuje w trakcie dojrzewania, u kobiet w ciąży, karmiących piersią, w okresie menopauzy oraz u osób uprawiających sport.

Zdjęcie Te objawy mogą wskazywać na niedobór żelaza! #1

Jakie są objawy niedoboru żelaza?

  • Początkowe objawy niedoboru żelaza to apatia i ciągłe zmęczenie bez wyraźnego powodu.
  • Z czasem cera staje się blada, skóra jest sucha, szorstka, pojawiają się sińce pod oczami.
  • Włosy są łamliwe, suche i wypadają.
  • Paznokcie stają się kruche, pojawiają się na nich podłużne prążki z rowkami.
  • W kącikach ust robią się zajady.
  • Pojawia się pieczenie, ból i owrzodzenie gardła, jamy ustnej i języka.
  • Występują częste bóle i zawroty głowy, obniżenie koncentracji, sprawności myślenia i zapamiętywania.
  • Dochodzi do spadku odporności, pojawia się większa podatność na infekcje.
  • Inne objawy to duszności podczas wysiłku, przyspieszenie pracy serca i oddechu.
  • Występuje większa skłonność do siniaków, czy krwawienia z nosa.

Przewlekłe niedobory żelaza prowadzą do anemii

To nie wszystko, skutkiem przewlekłego braku żelaza jest anemia (niedokrwistość).

Stwierdza się ją, gdy poziom hemoglobiny we krwi spadnie poniżej 120 g/l u kobiet i dzieci w wieku 6–14 lat, u kobiet w ciąży – 110 g/l, a u mężczyzn – 130 g/l.

Główne objawy anemii to osłabienie, zmęczenie, brak energii, bóle i zawroty głowy, szybkie bicie serca, duszności, a także uczucie ciągłego zimna.

Te produkty są bogate w żelazo

Najwięcej żelaza znajduje się w podrobach, wątróbce, kaszance, pasztecie, krewetkach, makreli, sardynkach, tuńczyku, jajkach, tofu, fasoli, grochu, płatkach śniadaniowych, brokułach, natce pietruszki, szpinaku, pestkach dyni, słonecznika, siemieniu lnianym, soczewicy, ciecierzycy, migdałach, orzechach laskowych.

Żelazo warto łączyć z produktami bogatymi w witaminę C, która zwiększa jego wchłanianie.

Zdjęcie Te objawy mogą wskazywać na niedobór żelaza! #2

Suplementowanie żelaza

Przyjmując żelazo w tabletkach, stosuj się do zaleceń lekarza oraz ulotki dołączonej do opakowania. Ważne, żeby połykać tabletki w całości, nie żuć ich i nie kruszyć. Żelazo najłatwiej wchłania się na pusty żołądek lub godzinę po posiłku. Tabletki popijaj szklanką wody lub soku pomarańczowego.

Nie popełniaj tych błędów, gdy przyjmujesz żelazo

Nie popijaj żelaza herbatą, kawą, colą, mlekiem lub alkoholem, ponieważ produkty te znacznie zmniejszą wchłanianie go do organizmu. Zawarte w herbacie i kawie taniny, hamują wchłanianie minerału z przewodu pokarmowego.

Nie łącz żelaza z suplementami zawierającymi wapno, magnez i cynk. Niektórymi lekami przeciw osteoporozie, tarczycy lub chorobie Parkinsona i antybiotykami. Wejdą w niekorzystna interakcję z żelazem i zmniejszą jego wchłanianie.