Zbyt duża ilość cukru w diecie – 13 alarmujących sygnałów

Zbyt duża ilość cukru w diecie – 13 alarmujących sygnałów

Cukier jest potrzebny w naszej diecie, potrzebuje go nasz organizm. Według Światowej Organizacji Zdrowia spożycie cukru należy ograniczyć do 10% ogółu energii. Przy średnim zapotrzebowaniu kalorycznym dla osoby dorosłej na poziomie 2000 kcal będzie to około 200 kcal, czyli 10-12 łyżeczek białego cukru. Jeżeli jemy go za dużo, musimy się liczyć z konsekwencjami i wieloma problemami zdrowotnymi. Organizm wysyła nam sygnały, musimy tylko umieć je rozpoznać. Oto 6 alarmujących sygnałów wysyłanych przez nasz organizm.

 

1. Zmiana smaku

Twoje ulubione desery smakują inaczej ? Mniej słodko ? To pierwszy objaw, że jesz za dużo cukru. Odczuwamy różnicę w smaku, ponieważ nasze kubki smakowe przyzwyczaiły się do słodkiego smaku, przez co wydaje nam się, że posiłki są gorzkie.

2. Apetyt na słodkie

Od dawna wiadomo, że cukier jest silnie uzależniający. Im więcej go jemy, tym bardziej go pragniemy. Nadmiar cukru we krwi powoduje ciągłe wahania w organizmie, a co za tym idzie stałe uczucie głodu, ciągła ochota na "coś słodkiego" i w konsekwencji występowanie nadwagi, otyłości oraz różnych chorób. To jest błędne koło, dlatego właśnie tak ciężko ograniczyć jego spożycie. Najtrudniej jest z niego zrezygnować, po jakimś czasie organizm odzwyczai się od cukru – nie będziemy uzależnieni.

3. Wypadanie włosów

Nadmiar cukru może przyczynić się do wystąpienia łysienia androgenowego. Wysokie stężenie glukozy we krwi skutkuje wytwarzaniem sporych ilości insuliny potrzebnej do jej obniżenia, co z kolei przekładać się może na zmiany w poziomach innych hormonów. Powstaje także dihydrotestosteron, który osłabia mieszki włosów i skraca fazę ich wzrostu.

4. Problemy skórne

Nadmierna ilość cukru we krwi będzie przekładała się na zły stan naszej skóry. Cukier potęguje stany zapalne, przesuszenie skóry, jego nadmiar objawia się świądem, poszarzałą cerą i cieniami pod oczami. Szczególnie osoby mające problemy z trądzikiem, łojotokowym zapalaniem skóry, AZS i innymi chorobami skóry nie powinny przesadzać z jego ilością. Zrezygnowanie z cukru na zaledwie kilka dni może przynieść duże korzyści i widoczne na skórze efekty.

Zdjęcie Zbyt duża ilość cukru w diecie – 13 alarmujących sygnałów #1

5. Problemy ze skupieniem i snem

Częste spożywanie cukru skutkuje ciągłymi wzrostami i spadkami stężenia glukozy, co rozregulowuje mnóstwo procesów w naszym organizmie. Zaburzenia nastroju i problemu emocjonalne przekładać się będą na problemy ze skupieniem, koncentracją i pamięcią. Ponadto wzrosty i spadki energetyczne mają wpływ na nasz sen.  Możemy mieć nie tylko problem z zaśnięciem, ale także utrzymaniem snu.

6. Problemy emocjonalne

Nadmiar cukru może skutkować naszą nadwrażliwością. Duże wahania stężeń glukozy we krwi mają wpływ na rozchwianie emocjonalne. Sprawiają, że nasza kondycja psychiczna jest znacznie gorsza. Czujemy się przygnębieni, zmęczeni i osłabieni, a także bardziej podatni na depresję.

7. Osłabienie        

Po spożyciu produktów bogatych w cukier, w naszej krwi gwałtownie wzrasta poziom glukozy. Odczuwamy przypływ energii, który jednak szybko przemija. Czujemy się ociężali, zmęczeni, osłabieni i mamy problemy z koncentracją. Takie wahania nie wpływają korzystnie ani na naszą psychikę ani stan fizyczny.

Zdjęcie Zbyt duża ilość cukru w diecie – 13 alarmujących sygnałów #2

 8. Słaba odporność

Nadmierne spożywanie cukru może wiązać się z częstymi infekcjami. Cukier ma bowiem wpływ na naszą odporność. Po zjedzeniu 100 g cukru nasze białe krwinki, które są odpowiedzialne za reakcje obronne, są w 40 % mniej wydajne. Upośledzone białe krwinki nie są już skuteczne w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Ich paraliż może trwać nawet 5 godzin.

9. Kandydoza

Kandydoza to grzybicza choroba wywoływana przez drożdżaki z rodzaju Candida. Cukier sprzyja ich namnażaniu, co przekłada się na rozwój choroby, której  objawami są z kolei bóle głowy, nudności, bóle stawów, wysypki, świąd, nawracające infekcje uszu, cienie pod oczami, wzmożony apetyt na słodycze, kłopoty z koncentracją, pamięcią i snem.

 

10. Problemy stomatologiczne

Często powstające ubytki w uzębieniu, wymagające regularnych wizyt na fotelu dentystycznym mogą być spowodowane częstym sięganiem po słodzone produkty. Cukier może być przyczyną naszych problemów z zębami, ponieważ je oblepia i zostaje w zakamarkach, gdzie stanowi pożywkę dla bakterii próchniczych. Po każdym słodkim posiłku powinniśmy chociaż przepłukać jamę ustną odpowiednim środkiem do higieny.

 

11. Wzrost masy ciała

Spożywanie cukru w dużych ilościach ma bezpośredni wpływ na nasz wygląd i nie chodzi tu tylko o stan skóry. Nadmiar cukru w organizmie powoduje szybsze przybieranie na wadze. Warto przeanalizować, ile razy sięgasz po coś słodkiego w ciągu dnia, niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, ile słodyczy zjada. Sięgamy po nie odruchowo i po prostu tego nie zapamiętujemy. Warto także zwrócić uwagę na pozornie bezpieczne produkty, które tak naprawdę zawierają duże ilości cukru. Nawet jeśli wydaje nam się, że ograniczamy cukier, bo nie słodzimy już herbaty i nie jemy ciasteczek, to możemy go nieświadomie dostarczać pod postacią wody smakowej, produktów light (które często mają obniżoną ilość tłuszczu kosztem zwiększonej ilości cukru) czy gotowych sosów.

 

12. Insulinooporność i cukrzyca

Spożywanie dużych ilości cukry może prowadzić do inulinooporności, a w jej efekcie może dojść do stanu przedcukrzycowego. Ponadto rozwojowi cukrzycy typu II sprzyja przyrost masy ciała, który jest gwarantowany, jeśli przesadzamy ze słodkościami.

13. Choroby serca  i nadciśnienie

Nadmiar cukru negatywnie wpływa na układ krążenia i serce. Może także powodować podwyższone ciśnienie krwi. Już nadmiar cukru we krwi utrzymujący się przez okres 8 tygodni wpływa na wartość ciśnienia. Trzykrotnie zwiększa się także ryzyko śmierci z powodu chorób serca.

Ważne!

Nawet jeśli wydaje Ci się, że unikasz słodzonych napojów i słodyczy, możesz mieć problem z nadmiarem cukru we krwi. Zawsze warto upewnić się co kupujemy i przeczytać etykietę produktu, który ma wylądować w naszym zakupowym koszyku.

 

 

Agnieszka