Miał być przełomem w rozwoju ekologicznego transportu, ale skończyło się na planach. Choć zapowiedzi wzbudziły duże zainteresowanie, projekt wsparcia zakupu rowerów elektrycznych nie wejdzie w życie. Dlaczego podjęto decyzję o jego anulowaniu? Co miało znaleźć się w programie i co dalej z dopłatami do e-rowerów? Szczegóły poniżej.
„Mój Rower Elektryczny” jednak nie wystartuje
Choć miał być kolejnym krokiem w stronę ekologicznego transportu, finalnie nie wejdzie w życie. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował o zakończeniu prac nad projektem „Mój Rower Elektryczny”.
Po konsultacjach i analizie założeń uznano, że program nie zostanie uruchomiony, mimo wcześniejszych zapowiedzi jego startu w 2025 roku.
Program wycofany jeszcze przed naborem
Projekt „Mój Rower Elektryczny” ogłoszono w lipcu 2024 roku jako inicjatywę promującą zieloną mobilność i zdrowy tryb życia. W pierwszej wersji zakładano budżet 300 milionów złotych, ale dokument przekazany do konsultacji w lutym 2025 roku przewidywał już tylko 50 milionów złotych.
Z tych środków miało zostać dofinansowane ponad 17 tysięcy zakupów rowerów elektrycznych. Jak się jednak okazało – nigdy nie doszło nawet do ogłoszenia naboru wniosków.
Co zakładał program „Mój Rower Elektryczny”?
W lutowej wersji projektu przewidywano, że:
-
osoby fizyczne mogłyby uzyskać do 2500 zł dopłaty na zakup roweru elektrycznego,
-
w przypadku rowerów cargo i specjalistycznych wózków rowerowych, dotacja miała sięgać nawet 4500 zł,
-
poziom wsparcia ustalono na do 50% kosztów kwalifikowanych,
-
środki miały być wypłacane po zakupie pojazdu, na podstawie dokumentów zakupu.
Finansowanie planowano ze środków Funduszu Modernizacyjnego UE, jednak brak zgody ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego uniemożliwił wdrożenie programu w tej formie.
"Program nie spełnia oczekiwań"
Jak poinformował NFOŚiGW, liczne uwagi zgłoszone w czasie konsultacji społecznych pozwoliły dokładnie ocenić potencjał programu i jego ograniczenia.
Ostatecznie, po analizie zgłoszeń oraz ocenie możliwości realizacyjnych, zapadła decyzja o zamknięciu projektu jeszcze przed ogłoszeniem naboru.
„Po przeprowadzeniu kilku faz konsultacji uznaliśmy, że program nie spełnia oczekiwań oraz nie gwarantuje efektywności wsparcia. Dlatego zdecydowaliśmy się zakończyć prace nad jego wdrożeniem” – przekazał NFOŚiGW w oficjalnym komunikacie.
Oficjalne stanowisko Ministerstwa Klimatu
Informację o zamknięciu projektu potwierdziło również Ministerstwo Klimatu i Środowiska na platformie X (dawniej Twitter):
„Zakończyliśmy prace nad programem 'Mój Rower Elektryczny'. Po dokładnych analizach i konsultacjach zdecydowaliśmy, że nabór nie zostanie uruchomiony. Program miał wspierać rozwój zdrowych nawyków transportowych i ograniczenie emisji, jednak w obecnej formie nie zostanie wdrożony.”
Resort podkreślił jednocześnie, że poszukiwane będą inne formy wspierania elektromobilności, bardziej dopasowane do potrzeb społecznych i realiów finansowych.
Dlaczego program upadł?
Mimo rosnącej popularności rowerów elektrycznych, program „Mój Rower Elektryczny” napotkał kilka kluczowych barier:
-
niewystarczające źródło finansowania – brak zgody EBI na wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego,
-
wątpliwości dotyczące skuteczności wdrożenia,
-
obawy o tempo i sposób dystrybucji środków,
-
brak jednoznacznych korzyści społeczno-środowiskowych wskazanych w analizach.