Coraz więcej osób sięga po rowery elektryczne jako wygodny i ekologiczny środek transportu. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie, już wkrótce ruszy nowy program wsparcia finansowego, który umożliwi ich zakup z dofinansowaniem. Sprawdź, kto może skorzystać i jakie warunki trzeba spełnić.
4500 zł na rower elektryczny
Już wkrótce osoby prywatne będą mogły otrzymać nawet 4500 zł wsparcia finansowego na zakup roweru elektrycznego.
Wszystko za sprawą nowego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Projekt „Mój rower elektryczny” ma na celu wspieranie mobilności niskoemisyjnej, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, oraz poprawę jakości powietrza w Polsce.
W ramach programu przewidziano dofinansowanie pokrywające do 50% ceny zakupu roweru, przy czym:
-
rowery elektryczne standardowe będą mogły zostać dofinansowane do 2500 zł,
-
rowery transportowe (cargo) i wózki rowerowe elektryczne – nawet do 4500 zł.
Refundacja tylko za zakup w tym terminie
Zwrot będzie realizowany w formie refundacji, co oznacza, że najpierw trzeba zakupić pojazd z własnych środków. Dotacja dotyczy wyłącznie nowych jednośladów kupionych od 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r., z odpowiednim udokumentowaniem (np. faktura VAT lub imienny paragon).
Rower musi być wyprodukowany w UE
Jednym z kluczowych kryteriów programu jest pochodzenie roweru – tylko pojazdy wyprodukowane na terenie Unii Europejskiej kwalifikują się do dofinansowania. Rowery z Chin nie będą objęte wsparciem, ponieważ często nie spełniają wymogów bezpieczeństwa i zgodności technicznej.
Co więcej, wiele modeli z Azji posiada silniki o zbyt dużej mocy, które kwalifikują pojazd jako motorower. To z kolei wiąże się z dodatkowymi obowiązkami: rejestracja, OC i prawo jazdy kat. AM. Niespełnienie tych warunków może skutkować mandatami sięgającymi nawet 1560 zł za brak ubezpieczenia.
Rower musi spełnić te wymogi
Aby otrzymać dotację, pojazd musi być zgodny z przepisami i spełniać szczegółowe wymogi techniczne, m.in.:
-
napęd elektryczny wspomagający tylko podczas pedałowania (do 25 km/h),
-
bateria litowo-jonowa minimum 10 Ah, z możliwością ładowania z gniazdka domowego,
-
zgodność z normą EN15194 potwierdzona dokumentacją,
-
wyraźne oznaczenie miejsca produkcji na fakturze lub oświadczeniu producenta,
-
certyfikat CE i zgodność baterii z normą UE 2023/1542,
-
ładowność min. 60 kg w przypadku pojazdów cargo lub wózków rowerowych,
-
pełne wyposażenie w zestaw do ładowania: ładowarka, kabel, adapter.
Nie będą dofinansowane pojazdy wyposażone w tzw. manetkę gazu, nawet jeśli funkcja ta jest możliwa do aktywowania po zakupie.
Kto może złożyć wniosek?
Z programu mogą skorzystać osoby pełnoletnie, niezależnie od poziomu dochodów. Jeden wnioskodawca może ubiegać się o wsparcie tylko na jeden pojazd – wyjątkiem będzie sytuacja, w której rower zostanie skradziony, a fakt ten zostanie zgłoszony na policję i potwierdzony odpowiednim dokumentem.
W ramach programu nie będzie można:
-
finansować zakupu pojazdu w leasingu,
-
dopłacać do niestandardowych wersji rowerów,
-
ani uzyskać środków na zakup używanego sprzęt.
Kiedy ruszy nabór?
Choć pierwotnie start programu planowano na II kwartał 2025 roku, z powodu zmiany źródeł finansowania – termin został przesunięty.
Wszystko wskazuje na to, że nabór wniosków ruszy w III kwartale 2025 r. – tak wynika z informacji zamieszczanych na stronach lokalnych samorządów.
Budżet programu wynosi 50 mln zł, co ma pozwolić na wsparcie zakupu około 17 333 rowerów. Po wyczerpaniu środków – kolejne wnioski nie będą rozpatrywane.
Rower elektryczny z dopłatą? Tak, ale pod pewnymi warunkami
Jeśli marzysz o nowoczesnym, wygodnym i ekologicznym środku transportu, warto rozważyć zakup roweru elektrycznego z dopłatą. Pamiętaj jednak:
-
wybieraj sprzęt produkowany w UE,
-
unikaj tanich modeli z niejasnym pochodzeniem,
-
zachowuj dokumentację zakupową,
-
sprawdzaj bieżące informacje o programie na stronie NFOŚiGW.
To może być realna szansa na tańszy zakup roweru i aktywniejszy tryb życia, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
źródło: gov.pl