Nadchodzą zmiany dla polskich sprzedawców. Nasz kraj wdraża unijną dyrektywę Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r., nazywaną również dyrektywą DAC7. Wyjaśniamy co się zmieni.
Czym jest dyrektywa DAC7?
Unijna dyrektywa DAC7 wprowadza nowe obowiązki z zakresu wymiany i przekazywania informacji o rozliczeniach podatkowym. Początkowo polski rząd zakładał, że będzie ona obowiązywać od 1.05.2023 r., jednak prace się przedłużają. Według zapowiedzi w najbliższym czasie ustawa ma trafić do Sejmu.
Dyrektywa odnosi się do platform typu „marketplace”. Są one coraz popularniejsze w Polce. Należą do nich m.in.:
- Allegro
- Vinted
- OLX
W momencie, gdy przepisy wejdą w życie sprzedawcy, którzy wystawiają swoje przedmioty na platformach będą zobowiązani do raportowania wszystkich transakcji dokonywanych przez swoich klientów do Urzędu Skarbowego. Warto jednak podkreślić, że przepisy dotyczą używanych produktów.
Brak opodatkowania?
Dyrektywa zakłada, że produkty, które są sprzedawane i od chwili ich nabycia minęło co najmniej pół roku nie będzie opodatkowana. Okres liczy się od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup towaru.
Na przykład, jeżeli kupiliśmy produkt 25.04.2023 r. i nie spełnił on naszych oczekiwań możemy go odsprzedać. Najlepiej zrobić to pół roku później, wówczas unikniemy konieczności zapłaty podatku dochodowego.
Raport do Urzędu Skarbowego
Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy sprzedawcy platform takich jak: Allegro, OLX czy Vinted będą musieli przekazywać na bieżąco informacje o transakcjach dokonywanych przez swoich klientów.
Wyjątkiem jest, gdy sprzedawca w ciągu roku zawarł minimum 30 transakcji sprzedaży towarów lub których łączny przychód ze wszystkich transakcji w trakcie roku przekroczył 2000 euro (a więc około 9000 zł).
O czym należy pamiętać?
Sprzedawca musi przede wszystkim zwrócić uwagę na półroczny okres kupna produkty i jego późniejszej sprzedaży. Warto również zbierać wszystkie paragony i faktury.
Z danych wynika, że platformy marketplace są coraz popularniejsze w naszym kraju:
“Według badania Santander Consumer Banku z platform marketplace korzysta 72 proc. Polaków, najczęściej to Allegro czy OLX.” - rp.pl