Zdrowie

Jak wzmocnić odporność na jesień?

Patrycja

Sept. 10, 2021, 12:04 p.m.

Jak wzmocnić odporność na jesień?

Przed nami jesień, czyli czas wzmożonych zachorowań na przeziębienie i grypę, a także czwarta fala pandemii koronawirusa. Dowiedz się, jak zadbać o odporność w tym czasie. Poznaj sposoby na wzmocnienie organizmu na jesień!

Zdjęcie Jak wzmocnić odporność na jesień? #1

Jak wzmocnić odporność na jesień? Najlepsze sposoby

Wprowadź w życie rady, dzięki którym wzmocnisz swój organizm i pozytywnie wpłyniesz na układ odpornościowy.

Wychodź jak najczęściej na zewnątrz

Niezastąpionym sposobem na wzmocnienie odporności jest regularne wychodzenie na świeże powietrze. Zadbaj o codziennie spacery, niezależnie od warunków pogodowych. Godzinny spacer z dala od miejskiego zgiełku, najlepiej w parku lub pobliskim lesie, pozwoli się zahartować, dotlenić i zyskać codzienną porcję witaminy D. Ruch pobudzi krążenie oraz apetyt!

Odpowiednio się ubieraj

Ubieraj się odpowiednio do pogody. Choć w ciągu dnia termometry mogą wskazywać powyżej 20 stopni Celsjusza, to ranki i wieczory są chłodne. Najlepiej ubierać się „na cebulkę” w kilka warstw ubrań, które w razie potrzeby możesz ściągnąć lub ponownie założyć. Staraj się nie przegrzewać i nie doprowadzać do wychłodzenia organizmu.

Stosuj zdrową dietę

Nie zapominaj o właściwym odżywianiu. Odpowiednia dieta wpływa na poprawę odporności, zarówno u dzieci jak i dorosłych. Do codziennego menu włącz świeże owoce i warzywa, chude mięso, ryby, nabiał, pełnoziarniste produkty, orzechy i nasiona.

Produkty wzmacniające odporność

Jesienią włącz do diety produkty wzmacniające układ odpornościowy, przede wszystkim czosnek, cebulę, kapustę. Do potraw dodawaj rozgrzewające przyprawy: pieprz, ostrą paprykę, curry, chili czy imbir.

Jedz kiszonki, czyli naturalne probiotyki i prebiotyki, które wzmacniają układ pokarmowy i odpornościowy. Oprócz tego są bogatym źródłem witamin (A,C,E, B2 i PP) oraz składników mineralnych (wapnia, żelaza, potasu, magnezu, fosforu).

Jeśli chcesz wzmocnić odporność, pij naturalne, zdrowe soki np. z aronii, maliny, czarnego bzu, czarne porzeczki, dzikiej róży. Nie zapominaj o nawadnianiu organizmu, każdego dnia warto pić co najmniej 1,5-2 litry płynów dziennie. Jesienią sięgaj po gorące herbaty i ziołowe napary, dodawaj do nich miód, który jest naturalnym antybiotykiem.

Bierz witaminy

Pamiętaj o zażywaniu witamin, które wzmocnią Twoją odporność i złagodzą przebieg choroby. Każdego dnia zażywaj witaminę C, D oraz tran, czy olej z wątroby rekina.

Regularnie wietrz pomieszczenia

Pamiętaj o regularnym wietrzeniu pomieszczeń przez cały rok, także jesienią i zimą. Odpowiedni przepływ powietrza w zamkniętych pomieszczeniach pomoże usunąć nieprzyjemne zapachy, zanieczyszczenia, drobnoustroje, bakterie i grzyby. Pozwoli na utrzymanie odpowiedniej temperatury i wilgotności powietrza, a także ułatwi zasypianie.

Wysypiaj się

Im bardziej wypoczęty organizm, tym mniej jest podatny na zachorowania. Dlatego zadbaj o to, żeby porządnie się wysypiać! Nieprzespane noce mogą wpływać na osłabienie odporności, przez to jesteśmy bardziej narażeni na różnego rodzaju infekcje.