Jakie sporty są dozwolone w ciąży?

Patrycja

Zdrowie

April 13, 2021, 6 p.m.

Jakie sporty są dozwolone w ciąży?

Kobiety, które w ciąży regularnie się ruszają i pozostają aktywne fizycznie, zyskują wiele korzyści. Ćwiczenia pozwalają zachować zdrowie i kondycję, zmniejszają stres, poprawiają nastrój i samopoczucie. Dowiedz się, jakie sporty są dozwolone w ciąży? W jakich przypadkach powinnyśmy unikać ćwiczeń?

Zdjęcie Jakie sporty są dozwolone w ciąży? #1

Ćwiczenia w czasie ciąży

W prawidłowo rozwijającej się ciąży, aktywność fizyczna jest nie tyle dozwolona, co nawet wskazana. Kobiety, które uprawiały sport i były aktywne przed zajściem w ciążę, mogą kontynuować umiarkowany wysiłek fizyczny. Kobiety, które wcześniej mało się ruszały, także mogą zacząć ćwiczyć.

Ćwiczenia w ciąży powalają zachować zdrowie, zwiększają wytrzymałość organizmu i pozytywnie wpływają na kondycję. Skóra robi się bardziej elastyczna, zmniejsza się ryzyko wystąpienia rozstępów. Ćwiczenia zmniejszają stres, poprawiają nastrój i samopoczucie. Oprócz tego kobiety aktywne w trakcie ciąży, łatwiej wracają do formy po porodzie niż te, które w ogóle nie uprawiają sportu.

Jakie sporty są dozwolone w ciąży?

Ginekolodzy zalecają spacery, pływanie lub aerobik. Dozwolony jest także Nordic Walking i bieganie, choć lepiej uprawiać jogging na krótszych dystansach i na płaskim terenie. Joga, pilates, ćwiczenia na piłce gimnastycznej i jazda na rowerze stacjonarnym, także są zalecane przez lekarzy.

Optymalna dawka ruchu dla ciężarnych kobiet to 30 minut umiarkowanego wysiłku dziennie. Wszystkie ćwiczenia powinny być poprzedzone 5-minutową rozgrzewką i zakończone 5-minutowym rozciąganiem. Ruch to zdrowie, zwłaszcza w czasie ciąży!

Jakie sporty są niewskazane w ciąży?

Należy unikać sportów, w których występuje ryzyko utraty równowagi i upadku (jazda na rowerze) lub ryzyko uderzenia (gra w piłkę), Narciarstwo, jazda konna, sztuki walki, podnoszenie ciężarów lub pokonywanie oporu (wioślarstwo), to kolejne sporty, których nie powinny uprawiać kobiety w ciąży.

Przeciwwskazania do ćwiczeń w ciąży

Jednak nie wszystkie kobiety mogą ćwiczyć w trakcie ciąży. Przeciwwskazania to ciąża wysokiego ryzyka, a także występujące plamienia, krwawienia, niskie łożysko, czy słaba macica. Takie choroby jak astma, cukrzyca i problemy z sercem, również wykluczają nadmierny wysiłek fizyczny.