Ryby w ciąży- jakie jeść, a jakich unikać?

Ryby w ciąży- jakie jeść, a jakich unikać?

Te dziewięć miesięcy, w czasie których pod swoim sercem nosisz dziecko, jest niesamowitym czasem dla każdej kobiety. W tym szczególnym okresie powinnyśmy o siebie dbać, bardziej niż zwykle. Należy prawidłowo się odżywiać i zadbać, by dieta była zróżnicowana i dopasowana do naszych potrzeb. Dowiedz się, po jakie ryby powinnaś sięgać w ciąży, a jakich lepiej unikać.

Zdjęcie Ryby w ciąży- jakie jeść, a jakich unikać? #1

Dieta w ciąży

Dieta przyszłej mamy jest niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka i dobrego samopoczucia w czasie ciąży. Właściwy sposób odżywiania i dobór odpowiednich składników, jest szczególnie istotny w tym czasie.

Ryby w ciąży

W czasie ciąży do swojej codziennej diety powinnyśmy włączyć pewne gatunki ryb. Ryby są cennym źródłem kwasów z grupy omega-3 i omega-6, białka, wapnia, żelaza, potasu i fosforu oraz witamin B, D i E. Zawarte w nich substancje korzystnie wpływają na prawidłowy rozwój płodu. Wpływają na rozwój siatkówki oka oraz mózgu dziecka.

Zdjęcie Ryby w ciąży- jakie jeść, a jakich unikać? #2

Jakie ryby można jeść w ciąży?

Wybieraj ryby morskie, które nie kumulują szkodliwych substancji i zanieczyszczeń, takie jak łosoś, dorsz, szproty, sardynki i śledzie oraz owoce morza, np. krewetki. W czasie ciąży bezpiecznie można jeść też ryby słodkowodne, takie jak pstrąg i karp.

Jak przyrządzać ryby?

Kupuj ryby świeże od sprawdzonych dostawców. Unikaj wędzonych i przetworzonych, np. w postaci paluszków rybnych. Ryby przyrządzaj na parze, gotuj, duś lub piecz w folii. Unikaj smażenia na głębokim tłuszczu. Staraj się spożywać ryby co najmniej 1-2 razy w tygodniu.

Zdjęcie Ryby w ciąży- jakie jeść, a jakich unikać? #3

Jakich ryb unikać w ciąży?

Ze względu na duże ryzyko zanieczyszczeń ryb morskich metylortęcią oraz dioksynami, w okresie ciąży powinnyśmy unikać niektórych gatunków.

W czasie ciąży unikaj tych gatunków ryb:

Unikaj gatunków ryb szczególnie zanieczyszczonych rtęcią, takich jak: miecznik, tuńczyk, ryba maślana, marlin, węgorz, płoć i okoń.

W czasie ciąży nie powinnaś także jeść surowych ryb w formie tatara, sushi, ani surowych owoców morza, na przykład ostryg. Mogą być źródłem groźnych bakterii chorobotwórczych i pasożytów. Na dodatek spożywanie surowych ryb może doprowadzić do toksoplazmowy i listeriozy, chorób które negatywnie wpływają na rozwój płodu i mogą spowodować uszkodzenie układu nerwowego dziecka, a nawet przedwczesny poród.

Zdjęcie Ryby w ciąży- jakie jeść, a jakich unikać? #4

 

Patrycja

Polecane