Spacerem po zdrowie - czyli zasady i efekty 10 000 kroków dziennie.

Spacerem po zdrowie - czyli zasady i efekty 10 000 kroków dziennie.

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna, jednak nie każdy z nas chodzi na siłownię, biega lub pływa. Pozostawanie aktywnym nie musi się wiązać z wykonywaniem konkretnych ćwiczeń. Ostatnio bardzo popularny stał się plan działanie oparty na aktywności fizycznej, którą jest wykonywanie 10 000 kroków dziennie. Niektórzy nazywają go także dietą. Na czym polega?

Zdjęcie Spacerem po zdrowie - czyli zasady i efekty 10 000 kroków dziennie. #1

Dieta 10 tysięcy kroków nie jest dietą typową, jeśli w ogóle można ten plan działania dietą nazwać. Opiera się on na wykonywaniu 10 tysięcy kroków każdego dnia przy zmniejszeniu dotychczasowych porcji żywieniowych o 25%. Nie ma tu restrykcji, zakazanych produktów czy zmian nawyków żywieniowych. Wystarczy, że porcje, które spożywamy, zmniejszymy. Dieta kroków może okazać się prostym i przyjemnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów dla osób, którym ciężko zabrać się do ćwiczeń i trudno wytrwać na diecie.

Dieta kroków została opracowana przez Jamesa O.Hilla – profesora medycyna na Uniwersytecie Colorado i dyrektora Centrum Żywienia Człowieka oraz Johna C. Petersa- dyrektora Nauk o Żywieniu w Dziale Technologii Przekąsek i Napojów w firmie Procter& Gamble. Chociaż od niedawna wyzwanie 10 000 kroków krąży w sieci to sam pomysł kontrolowania masy ciała poprzez odpowiednią ilość kroków ma ponad 25 lat.

O co chodzi z tym chodzeniem?

Dieta kroków ma pomóc nam w zrzuceniu zbędnych kilogramów i utrzymania nowej masy ciała. Ponadto obiecuje poprawę stanu zdrowia przy zachowaniu dotychczasowego sposobu żywienia. Nie skupia się na zmianie jadłospisu, a jedynie zmniejszeniu porcji o 25%. Najważniejsze jednak jest liczenie wykonywanych codziennie kroków i zachowanie minimum, jakim jest liczba 10 000. Kluczowym narzędziem diety jest, więc krokomierz, który będzie kontrolował naszą aktywność w ciągu dnia. Jeśli stopniowo będziemy zwiększać aktywność przy stałej kontroli zjadanych porcji, efekty będą jeszcze bardziej spektakularne.

Zdjęcie Spacerem po zdrowie - czyli zasady i efekty 10 000 kroków dziennie. #2

Najważniejsze zasady

  1. Utrzymanie bilansu energetycznego na właściwym dla nas poziomie
  2. Drobne modyfikacje jadłospisu (jedz zdrowiej) i zmniejszenie dotychczasowych porcji o 25%
  3. Wprowadzenie aktywności fizycznej. Celem jest robienie 10 000 kroków dziennie. Zacząć jednak możemy od mniejszej liczby, by stopniowo cel osiągnąć. Możemy także stopniowo zwiększać intensywność spacerów i przekroczyć określoną z góry liczbę. Wszystko zależy od naszych możliwości i chęci.

Efekty

Z badań naukowych przeprowadzonych na Uniwersytecie w Kolorado możemy wywnioskować, że stosując dietę kroków możemy schudnąć 0,5 kilograma tygodniowo. Powolne tempo odchudzania ułatwia utrzymanie prawidłowej wagi. Ponadto regularne chodzenie poprawia także stan naszego zdrowia. Dzięki spacerom obniżamy ciśnienie krwi, zły cholesterol i zmniejszamy ryzyko chorób serca.

Zdjęcie Spacerem po zdrowie - czyli zasady i efekty 10 000 kroków dziennie. #3

Zalety

  • Elastyczność dotycząca żywienia i czasu, kiedy jesteśmy aktywni
  • Brak restrykcyjnej diety i produktów zakazanych
  • Stopniowa utrata wagi, chroniąca przed efektem jo-jo
  • Długoterminowość diety pozwalająca na zmianę nawyków (możliwe, że już na stałe)
  • Dostępność dla każdego
  • Bezpieczeństwo stosowania
  • Poparcie w badaniach
  • Narzucona umiarkowana aktywność fizyczna przynosząca korzyści dla zdrowia

Ciekawostka

Plan lub inaczej dieta 10 000 kroków opracowana została lata temu, jednak jej popularność w obecnych czasach zawdzięczamy aplikacjom zainstalowanym w prawie każdym telefonie, dzięki którym liczenie kroków stało się łatwiejsze niż w przeszłości i nie wymaga już posiadania krokomierza.

Patrycja

Polecane