Od 1 kwietnia koniec listów poleconych dla firm! Wchodzi nowy system

Ewelina
Biznes i finanse
01.03.2025 7:48
Od 1 kwietnia koniec listów poleconych dla firm! Wchodzi nowy system

Koniec tradycyjnych listów poleconych dla firm

Już od 1 kwietnia 2025 roku część przedsiębiorstw zostanie objęta obowiązkiem korzystania z e-Doręczeń – cyfrowego systemu korespondencji urzędowej. To oznacza, że firmy te nie będą już otrzymywać tradycyjnych listów poleconych, a wszelka komunikacja z urzędami będzie odbywać się drogą elektroniczną.

Czym są e-Doręczenia?

E-Doręczenia to system umożliwiający przesyłanie oficjalnych pism drogą cyfrową. Korespondencja nadana w ten sposób ma taką samą moc prawną, jak list polecony za potwierdzeniem odbioru. Każda firma, której adres znajduje się w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE), będzie otrzymywać urzędowe dokumenty wyłącznie przez ten system.

Które firmy obejmie obowiązek?

Zmiana dotyczy przedsiębiorstw, które do końca 2024 roku zostały zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Jak poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 26 lutego 2025 r., nowe przepisy wprowadzane są w ramach programu prowadzonego przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie bezpieczeństwa korespondencji, usprawnienie jej obiegu oraz redukcja kosztów administracyjnych.

Czy system e-Doręczeń jest gotowy?

Obowiązkowe e-Doręczenia obejmą kilka tysięcy nowych użytkowników, co budzi pewne obawy, zwłaszcza w kontekście wcześniejszych problemów z logowaniem i ochroną danych osobowych. Poczta Polska, jako operator systemu, zapewnia jednak, że platforma jest przygotowana na wzrost liczby użytkowników. Do tej pory w systemie nadano już ponad 7 milionów przesyłek.

Jak założyć e-Doręczenie?

Rejestracja w systemie jest bezpłatna i składa się z kilku kroków:

  1. Złożenie wniosku na platformie biznes.gov.pl.
  2. Uzyskanie unikalnego adresu w formacie AE:PL-XXXXX-XXXXX-XXXXX.
  3. Wpisanie adresu do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
  4. Aktywacja bezpłatnej skrzynki do e-Doręczeń, umożliwiającej zarządzanie korespondencją.

Firmy, które do tej pory nie korzystały z tej formy komunikacji, powinny jak najszybciej rozpocząć proces rejestracji, aby uniknąć problemów z odbiorem ważnych dokumentów urzędowych.

Zamknij ×