Komisja Europejska ogłosiła duże zmiany w systemie celnym. Klienci AliExpress odczują to na własnej skórze. Przedstawiamy, co się zmieni.
Transgraniczny handel
Komisja Europejska wprowadza reformę unijnego systemu celnego. Ustawa przewiduje opodatkowanie handlu transgranicznego. Zmiany odpowiadają popularnemu trendowi ecommerce czyli handlowi zagranicznemu.
Założeniem reformy jest wprowadzenie zasady, według której osobami odpowiedzialnymi za zobowiązania podatkowe będą platformy sprzedażowe, a nie konsumenci. Zatem to sklepy internetowe będą odpowiadały za pokrycie kosztów cła oraz VAT.
Aby usprawnić cały proces wdrożenia przepisów Komisja Europejska przewiduje powstanie unijnego centrum danych celnych.
Nowe przepisy
Kolejną istotną zmianą jest nałożenie cła na towary poniżej 150 euro. Jednak dotychczas nie podano terminu od kiedy mają obowiązywać nowe przepisy. Komisja Europejska podała, że około 65 % przesyłek o wartości poniżej 150 euro posiada zaniżoną wartość. Te działania stosowane przez sprzedawców mają zamiar uniknąć konieczności zapłaty cła.
Zmiany w przepisach spowodują, że koszt sprowadzenia przesyłki od producenta do Unii Europejskiej z pewnością wzrośnie. Dotyczyć to będzie przede wszystkim Chin. Oznacza to, że popularna platforma AliExpress, będzie zmuszona ogłosić wzrost cen.
AliExpress
Platforma e-commerce to oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie sklepem internetowym. Do najpopularniejszych platform należą m.in.:
- Allegro
- AliExpress
- OLX
Zmiany wprowadzone przez Komisje Europejską z pewnością wpłyną najbardziej na platformę AliExpress, która produkuje rzeczy w Chinach, a następnie wysyła je do wielu krajów na całym świecie. Szacuje się, że w Polsce:
“W przypadku Aliexpress największą popularnością cieszą się produkty z działu Zdrowie i Uroda (23%), Dom i Ogród (15%), Odzież Damska (13%), Biżuteria i Dodatki (12%), Telefony i Akcesoria (5.9%) oraz Matka i Dziecko (5.8%).” - pchig.pl
Ogromna popularność platformy jest spowodowana niskimi kosztami produktów i wysyłki. Przykładowo:
“AliExpress ma ponad 60 milionów aktywnych kupujących. Chiński gigant w tegoroczny Dzień Singla (11.11.) zarobił łącznie 38,4 mld USD.”
Jednak reforma z pewnością odbije się na kieszeni klientów tej platformy.