Co się dzieje z organizmem, gdy jesz orzechy?

Patrycja

Dieta i żywienie

26.10.2021 12:34

Co się dzieje z organizmem, gdy jesz orzechy?

Laskowe, włoskie, nerkowce, pistacje, pekan… istnieje wiele odmian orzechów. Wszystkie z nich są pyszne i zdrowe, dlatego warto po nie często sięgać. Dowiedz się, co się dzieje z naszym organizmem, gdy jemy orzechy? Które z nich są najzdrowsze i ile powinniśmy ich jeść?

Zdjęcie Co się dzieje z organizmem, gdy jesz orzechy? #1

Co się dzieje z organizmem, gdy jesz orzechy?

  • Orzechy to niezwykle wartościowy składnik odżywczy, pełen nienasyconych kwasów tłuszczowych i białek. Już trzy orzechy włoskie pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3!
  • Zawierają również dużo witamin z grupy A i E oraz żelazo, magnez, potas, fosfor, sód, cynk.
  • Działają antyoksydacyjnie i skutecznie zwalczają wolne rodniki.
  • Warto je spożywać podczas wzmożonego wysiłku umysłowego, ponieważ dzięki obecności w nich L-argininy, pozytywnie wpływają na pracę mózgu.
  • Zawierają także dużo błonnika, dzięki czemu przyspieszają metabolizm i wpływają na redukcję tkanki tłuszczowej. Jednak spożywane w za dużej ilości mogą wywoływać zatwardzenie.
  • Zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, mają właściwości przeciwzakrzepowe i obniżają poziom złego cholesterolu.
  • Dzięki dużej zawartości potasu, wpływają na utrzymanie prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie.
  • Orzechy włoskie i laskowe dzięki dużej zawartości kwasu foliowego, szczególnie polecane są kobietom w ciąży.
  • Z kolei orzechy ziemne wyróżniają się rekordową ilością witaminy B3 (niacyny). Zawierają także największą ilość białka, dlatego tak często wybierane są przez sportowców.
  • Badania potwierdzają, że regularne spożywanie orzechów może zmniejszać ryzyko występowania nowotworów.
  • Oprócz tego zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, zawału serca, udaru mózgu.
  • Polecane są także osobom, które zmagają się z niedowagą i chcą przytyć.
  • To kaloryczna, ale bardzo zdrowa przekąska, dlatego każdego dnia warto je jeść. Zaspokajają apetyt na dłużej i są zdrowym wyborem, gdy chcemy zjeść coś między posiłkami.
  • Podsumowując orzechy to bogactwo zdrowia!

Które orzechy są najzdrowsze?

Orzechy są najbardziej wartościowe ze wszystkich bakalii. Z tego powodu polecamy dodawać swoje ulubione orzechy do codziennych posiłków. Najzdrowsze są orzechy włoskie, migdały, nerkowce, ziemne, laskowe, pistacje.

Zdjęcie Co się dzieje z organizmem, gdy jesz orzechy? #2

Ile orzechów powinno się jeść?

Pamiętaj, że wszystkie orzechy są bardzo kaloryczne. Mają od 553 kcal (orzechy nerkowca) do 718 kcal (orzechy makadamia) w 100 g.

Dietetycy zalecają, aby spożywać garść różnego rodzaju orzechów, kilka razy w tygodniu, zamiast innych produktów, a nie jako dodatkową przekąskę lub w potrawach (płatki śniadaniowe, sałatka). Zawsze wybieraj orzechy świeże, bez dodatku czekolady, karmelu, czy soli.