Zasada 80/20 w diecie. Na czym polega?

Patrycja

Zdrowie

July 23, 2021, 11:42 a.m.

Zasada 80/20 w diecie. Na czym polega?

Według dietetyków to jeden z najzdrowszych modeli żywienia. To zdrowa dieta bez wyrzeczeń, na której możesz nawet jeść słodycze i fast foody. Brzmi nieprawdopodobnie? Sprawdź, jak to działa!

Zasada 80/20 w diecie

Model ten polega na wprowadzeniu do codziennej diety zasady 80/20. Oznacza to, że 80% posiłków to niskokaloryczna i zdrowa żywność, a pozostałe 20% stanowią wszystkie inne składniki odżywcze. Niekoniecznie takie, które dostarczają wartościowych substancji. Wśród nich mogą znajdować się  nawet… słodycze, niezdrowe przekąski i fast foody!

Na czym polega ta zasada?

Każdego dnia powinniśmy jeść 5 posiłków, a więc w ciągu tygodnia 35. Z tego 28 spożywanych potraw powinno być zdrowych, a na pozostałe 7 możemy jeść, co tylko mamy ochotę. To czas na nasze słabości i możliwość zjedzenia rzeczy niekoniecznie zdrowych. Przy założeniu, że przez 80% posiłków będziemy jeść zdrowo i stosować zbilansowaną dietę, pozostałe 20% w żaden sposób nie wpłynie na nas negatywnie.

Jeden z najzdrowszych modeli żywienia

Według dietetyków zasada ta jest jednym z najzdrowszych modeli żywienia. Dieta ta nie wymaga specjalnych wyrzeczeń, ani ograniczeń i praktycznie każdy może ją stosować.

Przy tej zasadzie przede wszystkim powinniśmy zachować rozsądek i umiar, zarówno w zdrowym odżywianiu, jak i pozwalaniu sobie na słabości. Nie warto się głodzić, ani nadmierne objadać.

Zasada 80/20 pozwoli uniknąć napadów głodu, gwałtownych skoków poziomu glukozy. Nie wymaga poświęceń ani nadmiernych wyrzeczeń. Każdy jest w stanie wprowadzić ją w swoje życie i stosować się do niej każdego dnia.

Jak stosować zasadę 80/20?

Zasada 80/20 wymaga od nas pewnego rodzaju samokontroli i trzymania się zasad. Przede wszystkim regularnego spożywania posiłków i zadbania o to, by te stanowiące 80% diety były odpowiednio zbilansowane i zdrowe.

W codziennej diecie powinny znaleźć się świeże owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, orzechy, nasiona, zdrowe tłuszcze, chude mięso, ryby i nabiał. Nie wolno zapominać o właściwym nawadnianiu organizmu. Szczególnie latem powinniśmy pić od 2 do 3 litrów płynów dziennie, by zapobiec odwodnieniu.

Jakie są wady zasady 80/20?

Oczywiście ta zasada żywienia nie jest wolna od wad. Nie osiągniemy zamierzonych efektów, szczególnie, gdy zbyt często będziemy pozwalać sobie na spożywanie produktów z grupy 20%.