Budzisz się nagle w nocy? Powinnaś o tym wiedzieć

Budzisz się nagle w nocy? Powinnaś o tym wiedzieć

Niektórzy nie są w stanie się wyspać i w pełni zregenerować, ponieważ budzą się kilka, a nawet kilkanaście razy w ciągu nocy. Niespokojny sen i częste pobudki negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Dowiedz się, jakie są tego przyczyny. Dlaczego nagle budzimy się w nocy? Co zrobić, aby spokojnie przespać całą noc i rano obudzić się wypoczętym?

Zdjęcie Budzisz się nagle w nocy? Powinnaś o tym wiedzieć #1

Wpływ snu na nasze zdrowie

Wiele osób ma problemy z zaśnięciem, zmaga się z niespokojnym snem i częstymi, nagłymi pobudkami w ciągu nocy. Przez to nie mogą w pełni wypocząć i się zregenerować.

Problemy ze snem negatywnie odbijają się na naszym zdrowiu i powodują wiele problemów w codziennym funkcjonowaniu. Dowiedz się, jakie są tego przyczyny. Dlaczego budzimy się nagle w środku nocy?

Budzenie się w nocy- przyczyny

Wiek

Z wiekiem śpimy coraz gorzej. Im starsi jesteśmy, tym więcej przypadków przebudzania w ciągu nocy. Z każdym rokiem spada poziom melatoniny- hormonu snu w naszym organizmie. To powoduje problemy ze snem, zaburza rytm dobowy i może prowadzić do bezsenności.

Stres

Częste pobudki w nocy mogą być wywoływane przez stres i niepokój, których doświadczamy w ciągu dnia. Przed położeniem się do łóżka warto wykonać kilka ćwiczeń relaksacyjnych, oddechowych lub wypić ziołową herbatę.

Zdjęcie Budzisz się nagle w nocy? Powinnaś o tym wiedzieć #2

Zła dieta i tryb życia

Także nieodpowiednia dieta, uboga w składniki mineralne, jak żelazo, wapń i magnez może powodować częste pobudki w nocy. Nadużywanie alkoholu, kofeiny oraz leków nasennych i uspokajających również może się do tego przyczyniać.

Wysiłek umysłowy lub fizyczny przed snem także negatywnie wpływa na jego jakość.

Problemy z układem pokarmowym

Powodem nocnych pobudek mogą być problemy z układem pokarmowym. Zgaga i niestrawność mogą się do tego przyczyniać. Dlatego przed snem powinniśmy unikać jedzenia ciężkostrawnych, wzdymających potraw.

Ostatni posiłek powinien być lekki i spożyty co najmniej na 2-3 godziny przed snem. Nie powinniśmy też chodzić spać głodni. Przed snem warto wypić szklankę wody, mleka albo ziołowy napar z melisy lub rumianku.

Problemy z układem oddechowym

Często powodem wybudzenia może być kaszel i trudności z nabieraniem powietrza, a nawet czkawka. Trudności ze snem doświadczają osoby chorujące na astmę i inne dolegliwości układu oddechowego.

Wiążę się to ze zmniejszeniem częstotliwości oddychania w tych godzinach i mniejszą dostawą tlenu do komórek ciała.

Zła pozycja podczas snu

Niektóre pozycje niekorzystnie wpływają na jakość snu. Spanie na brzuchu może być przyczyną częstych pobudek w środku nocy. Ta pozycja niekorzystnie wpływa na szyjny odcinek kręgosłupa i powoduje ucisk narządów wewnętrznych.

Poza tym nasze płuca mają ograniczony dostęp do powietrza, przez co ciężej nam się oddycha. To może powodować wybudzanie w ciągu nocy oraz zmęczenie rano.

Zdjęcie Budzisz się nagle w nocy? Powinnaś o tym wiedzieć #3

Niewygodne łóżko

Przyczyną nocnych pobudek może być niewygodne łóżko. Za twardy, za miękki lub odkształcony materac, czy niedopasowane poduszki powodują dyskomfort podczas snu i negatywnie wpływają na jego jakość.

Pełnia księżyca

Podczas pełni księżyca śpimy gorzej. W tym czasie zmniejsza się poziom melatoniny w organizmie, przez co trudniej nam się wyspać, a sen jest płytszy i bardziej przerywany. W czasie pełni księżyca wiele osób ma problemy ze snem i czuje silnie pobudzenie oraz niepokój.

Problemy z zaśnięciem i zła jakość snu, negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Nawet jedna nieprzespana noc wystarczy, abyśmy rano źle się czuli, byli pozbawieni sił i energii do działania. Zaburzony rytm snu może prowadzić do wielu problemów i zdrowotnych dolegliwości.

Patrycja

Polecane