Mity na temat cholesterolu. Poznaj je i dowiedz się prawdy!

Katarzyna

Zdrowie

15.02.2021 21:52

Mity na temat cholesterolu. Poznaj je i dowiedz się prawdy!

Każdy z nas słyszał o cholesterolu, jednak nie każdy wie, które informacje na jego temat ją prawdziwe. Sprawdź, co jest prawdą a co tylko mitem.

Zdjęcie Mity na temat cholesterolu. Poznaj je i dowiedz się prawdy! #1

Cholesterol

Cholesterol znajduje się w twoim organizmie i jest produkowany w wątrobie. Pełni szereg funkcji między innymi: buduje błony komórkowe, jest jednym ze składowych do produkcji hormonów steroidowych, takich jak: estrogen, progesteron i testosteron. Cholesterol umożliwia syntezę witaminy D oraz trawienie tłuszczów.

Istnieją dwa różne rodzaje cholesterolu, „dobry” i „zły”

Ta informacja nie jest prawdziwa, a tak naprawdę cholesterol jest tylko jeden. Mówi się o "dobrym" i "złym" cholesterolu, jednak różnią się one między sobą tylko wielkością cząsteczek i gęstością. Na stężenie i gęstość cholesterolu całkowitego składa się cholesterol LDL i HDL. Lipoproteiny o małej gęstości, to tak zwany „zły cholesterol”, a o dużej „dobry cholesterol”. Dla zdrowia warto zadbać, aby równowaga między nimi była zachowana. Cząsteczki o niskim stężeniu odkładają się w tętnicach, przez co przepływ krwi jest utrudniony. Nie przepustowość żył może doprowadzić do chorób wieńcowych serca. Dobry cholesterol natomiast pomaga w usuwaniu nadmiaru złego cholesterolu z żył. Transportuje on go do wątroby, gdzie jest rozkładany i usuwany z organizmu. Aby nie dopuścić do zbyt dużego stężenia złego cholesterolu we krwi, należy ograniczać spożywanie kwasów tłuszczowych, a włączyć do diety stanole roślinne.

Bardzo trudno obniżyć stężenie cholesterolu

Nie jest to prawda, ponieważ stężenie cholesterolu można obniżyć dzięki odpowiedniej diecie oraz aktywności fizycznej. U dorosłej osoby poziom cholesterolu powinien oscylować w granicy 190 mg/dl (5 mmol/l). Pamiętaj jednak, że wartość ta zawiera zarówno ten "zły" jak i "dobry" cholesterol, a to proporcje między nimi są najważniejsze. Aby obniżyć poziom cholesterolu, wystarczy zmienić trochę swoje nawyki żywieniowe oraz dodać do nich aktywność fizyczną. Pomoże w tym również ograniczenie spożywania alkoholu, odstawienie papierosów oraz zredukowanie stresów w codziennym życiu.

Zdjęcie Mity na temat cholesterolu. Poznaj je i dowiedz się prawdy! #2

Powinno się utrzymywać stężenie cholesterolu na jak najniższym poziomie

To stwierdzenie jest w połowie prawdą, ponieważ "zdrowy" cholesterol jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Jest jednym ze składników błon komórkowych, wspomaga pracę układu hormonalnego, odpornościowego oraz nerwowego. Nadmiar "złego" cholesterolu nie jest zdrowy, ponieważ prowadzi do chorób niedokrwiennych serca, zawału serca czy udaru mózgu. Niskim poziom cholesterolu w naszym organizmie powinien być pod względem "złej" jego odmiany. Nawet niewielki zmiany poziomu złego cholesterolu w naszej krwi mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie.

Cholesterol pochodzi głównie z niezdrowej i smażonej żywności

Cholesterol nie jest dostarczany do naszego organizmu tylko poprzez spożywaną żywność. Nasz organizm produkuje go również sam, a dokładniej za jego powstawanie odpowiada wątroba. Zbyt duże ilości czerwonego mięsa, jaj czy sera w diecie, mogą przyczynić się do podwyższonego poziomu cholesterolu. Dzieje się tak dlatego, że są one również bogate w kwasy tłuszczowe, które w nadmiernych ilościach mogą powodować zmiany miażdżycowe w naczyniach krwionośnych. Spożywanie produktów posiadających cholesterol czy smażonych potraw w odpowiednich i zdrowych ilościach, nie wpłynie drastycznie na poziom cholesterolu we krwi.

Zdjęcie Mity na temat cholesterolu. Poznaj je i dowiedz się prawdy! #3

Produkt bogaty w cholesterol od razu podnosi jego stężenie 

Nasz organizm nie działa tak szybko, więc zjedzenie produktu bogatego w cholesterol nie poskutkuje od razu jego wzrostem. To czy jego poziom jest wysoki, zależy jeszcze od innych czynników. Na jego stężenie wpływa np. to, ile cholesterolu zostanie wchłonięte przez układ pokarmowy lub ile cholesterolu wytworzyła sama wątroba. Znaczenie ma również to, czy zjedzony produkt posiada kwasy tłuszczowe albo izomery trans, które również wpływają na poziom cholesterolu we krwi.