MEN zmienia wymagania! Od 1 września rewolucja w kwalifikacjach nauczycieli

Justyna
Prawo
16.08.2025 9:59
MEN zmienia wymagania! Od 1 września rewolucja w kwalifikacjach nauczycieli

Już za chwilę — z początkiem roku szkolnego 2025/2026 — wchodzą w życie istotne zmiany dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało nowelizację rozporządzenia, która wprowadza nowe możliwości, ale i konkretne wymagania wobec osób pracujących w oświacie. Zmiany obejmują wiele grup zawodowych: od nauczycieli przedszkolnych i pedagogów specjalnych po psychologów, muzyków, lekarzy i nauczycieli języków obcych.

Od kiedy obowiązują nowe zasady?

Zgodnie z ogłoszeniem w Dzienniku Ustaw, nowe przepisy wchodzą w życie 28 sierpnia 2025 r., czyli tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Zmiany mają wpływ zarówno na osoby wchodzące do zawodu, jak i już zatrudnionych nauczycieli.

Nauczyciele zachowują dotychczasowe kwalifikacje

Ministerstwo zapewnia, że nikt nie straci obecnych uprawnień. Nauczyciele, którzy już posiadają kwalifikacje zdobyte według wcześniejszych standardów, zachowują je bez zmian — niezależnie od tego, kiedy je uzyskali. Nowe przepisy rozszerzają jednak katalog ścieżek dojścia do zawodu nauczyciela, otwierając system na inne grupy zawodowe.

Edukacja zdrowotna — nowy przedmiot, nowe wymagania

W związku z wprowadzeniem do szkół przedmiotu edukacja zdrowotna, ustalono szczegółowe kwalifikacje dla nauczycieli tego zakresu. Mogą go prowadzić:

  • nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego lub WDŻ,

  • osoby z dyplomem lekarza, pielęgniarki, farmaceuty, ratownika medycznego, dietetyka lub specjalisty zdrowia publicznego,

  • psycholodzy szkolni z przygotowaniem pedagogicznym.

Dodatkowo, zajęcia mogą być prowadzone zespołowo przez kilku nauczycieli z różnych specjalizacji, co ma zapewnić szersze podejście do tematyki zdrowia.

Kwalifikacje do nauczania muzyki i plastyki — teraz także dla artystów

Od nowego roku szkolnego nauczycielami muzyki i plastyki w klasach IV–VIII oraz szkołach ponadpodstawowych będą mogli zostać nie tylko pedagodzy po studiach kierunkowych, ale również osoby, które:

  • ukończyły studia I i II stopnia (lub jednolite magisterskie) na dowolnym kierunku,

  • posiadają dyplom ukończenia szkoły muzycznej II stopnia, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych,

  • ukończyły kwalifikacyjny kurs pedagogiczny w publicznej placówce doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.

To duże otwarcie dla osób z artystycznym wykształceniem praktycznym, które dotąd nie mogły uczyć w szkołach publicznych.

Psycholog w szkole — prostsze wymagania

Złagodzono przepisy dotyczące zatrudniania psychologów. Od teraz nie jest już wymagane, by zakres ukończonych studiów był bezpośrednio powiązany z rodzajem zajęć prowadzonych w szkole. To oznacza większą elastyczność przy zatrudnianiu psychologów szkolnych, a także umożliwia im prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR).

Nauczyciel przedszkolny i pedagog specjalny — rozszerzenie kwalifikacji

Zmiany objęły również nauczycieli przedszkolnych pracujących z dziećmi do 5. roku życia. Od teraz stanowisko to mogą zajmować osoby z wykształceniem w zakresie m.in.:

  • pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej,

  • logopedii,

  • pedagogiki specjalnej (surdopedagogika, tyflopedagogika, terapia pedagogiczna),

  • edukacji włączającej,

  • terapii osób z autyzmem.

Z kolei pedagogiem specjalnym może zostać osoba, która ukończyła dowolne studia pedagogiczne (nawet niespecjalistyczne), pod warunkiem odbycia studiów podyplomowych z pedagogiki specjalnej lub kursu kwalifikacyjnego. Zniesiono też tzw. „kwalifikacje warunkowe”, obowiązujące wcześniej do 31 sierpnia 2026.

Nauczanie języków obcych — przywrócenie dawnych przepisów

Nowelizacja przywraca wcześniejsze zasady, zgodnie z którymi nauczycielem języka obcego nowożytnego może zostać osoba, która:

  • ukończyła studia I stopnia w zakresie danego języka lub lingwistyki stosowanej (zgodnie z przepisami sprzed 3 sierpnia 2019 r.),

  • posiada przygotowanie pedagogiczne.

Dodatkowo, rozszerzono katalog akceptowanych certyfikatów językowych, w tym test Aptis ESOL (British Council) i egzaminy Trinity College London.

Kto jeszcze zyska nowe możliwości?

Na mocy nowych przepisów rozszerzono również:

  • listę kwalifikacji do zatrudnienia w placówkach oświatowo-wychowawczych,

  • uprawnienia dla nauczycieli współorganizujących kształcenie (np. bibliotekarzy po kursie z pedagogiki specjalnej).

Więcej elastyczności, szerszy dostęp do zawodu

Nowelizacja rozporządzenia MEN to krok w stronę większej elastyczności i otwartości systemu oświaty. Nowe przepisy umożliwiają wejście do zawodu nauczyciela specjalistom z różnych dziedzin — od medycyny po sztukę — a także upraszczają część wymogów formalnych. Dzięki temu szkoły i przedszkola zyskają dostęp do szerszej kadry, a uczniowie – do bardziej zróżnicowanego podejścia edukacyjnego.

Kluczowe Punkty
  • Nowe przepisy wchodzą w życie 28 sierpnia 2025 r., tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego 2025/2026.
  • Dotychczasowe kwalifikacje nauczycieli pozostają ważne – nikt nie traci uprawnień.
  • Wprowadzenie przedmiotu edukacja zdrowotna: można go uczyć m.in. lekarz, pielęgniarka, dietetyk, psycholog szkolny oraz nauczyciel biologii lub WF.
  • Artyści z dyplomem szkoły muzycznej II st. lub liceum plastycznego będą mogli uczyć muzyki i plastyki po ukończeniu kursu pedagogicznego.
  • Złagodzenie wymagań dla psychologów szkolnych oraz możliwość prowadzenia przez nich zajęć WWR.
  • Rozszerzenie kwalifikacji dla nauczycieli przedszkolnych (m.in. logopedzi, terapeuci autyzmu) i uproszczona ścieżka dla pedagogów specjalnych.
  • Przywrócenie dawnych zasad dla nauczycieli języków obcych oraz poszerzenie listy akceptowanych certyfikatów (Aptis ESOL, Trinity).
  • Większe możliwości zatrudnienia w placówkach oświatowo-wychowawczych i dla nauczycieli współorganizujących kształcenie.
  • Reforma zwiększa elastyczność systemu i otwiera szkoły na specjalistów z medycyny, sztuki i innych dziedzin.
Zostań z nami