PKP Intercity wprowadzi nowe standardy! To będą pierwsze tego typu pociągi w Polsce!

Justyna
Biznes i finanse
01.08.2025 19:03
PKP Intercity wprowadzi nowe standardy! To będą pierwsze tego typu pociągi w Polsce!

PKP Intercity przygotowuje się do wdrożenia przełomowej zmiany w swojej ofercie. Przewoźnik planuje zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dalekobieżnych o prędkości do 200 km/h. To inwestycja, która ma wprowadzić nową jakość podróży koleją, zwiększyć komfort pasażerów i wesprzeć polski przemysł. Co ważne, pojazdy zostaną wyprodukowane w krajowych zakładach – w Chorzowie lub Siedlcach.

Nowe pociągi – nowy standard podróży w Polsce

Nowe składy mają wyróżniać się nie tylko swoją dwupoziomową konstrukcją, ale przede wszystkim dostosowaniem do potrzeb pasażerów długodystansowych. Będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h, a każdy skład pomieści minimum 480 pasażerów.

W składzie znajdą się m.in.:

  • fotele z indywidualnymi stolikami, podnóżkami i oświetleniem,

  • Wi-Fi, gniazdka elektryczne, USB i klimatyzacja,

  • przestrzeń dla dzieci, strefa ciszy, miejsca na rowery i bagaż,

  • strefa gastronomiczna z maszynami vendingowymi zamiast tradycyjnego Warsu,

  • tablice świetlne z informacjami, monitoring oraz systemy bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2.

Pociągi będą również w pełni przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz przygotowane do kursowania po czeskiej sieci kolejowej.

Zdjęcie PKP Intercity wprowadzi nowe standardy! To będą pierwsze tego typu pociągi w Polsce! #1
https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pkp-intercity:-pietrowe-pociagi-beda-produkowane-w-polsce.html

Produkcja w Polsce, standard z Europy

W przetargu na dostawę 42 pojazdów (z opcją na kolejne 30) wystartowały dwie firmy posiadające zakłady produkcyjne w Polsce:

  • Alstom Polska – zakład w Chorzowie,

  • Stadler Polska – zakład w Siedlcach.

Obie firmy mają doświadczenie w budowie pociągów piętrowych dla przewoźników europejskich, m.in. ze Słowenii, Słowacji, Niemiec czy Francji. Wybór wykonawcy ma nastąpić po analizie ofert, która właśnie trwa.

Rewolucja na torach – co się zmieni?

Dotychczas w Polsce piętrowe wagony wykorzystywane były tylko przez jednego przewoźnika regionalnego, i to głównie na krótkich trasach z maksymalną prędkością do 160 km/h. Nowe składy PKP Intercity będą:

  • znacznie szybsze,

  • dostosowane do tras dalekobieżnych,

  • wyposażone w rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo.

To zupełnie nowa kategoria pojazdów w ofercie przewoźnika – standard znany z europejskich tras międzynarodowych, a dotąd niedostępny dla pasażerów w Polsce.

Odpowiedź na rosnące potrzeby

Według szacunków PKP Intercity, w 2030 roku z usług przewoźnika ma skorzystać ponad 109 mln pasażerów rocznie – to wzrost o blisko 60% w porównaniu z 2023 rokiem.

Nowe pociągi mają nie tylko zwiększyć pojemność, ale też obniżyć koszty eksploatacji. Piętrowe zespoły trakcyjne są tańsze zarówno w zakupie, jak i w utrzymaniu w porównaniu do klasycznych składów wagonowych.

Wsparcie dla polskiego przemysłu

PKP Intercity stawia na rozwój krajowego zaplecza produkcyjnego. Już teraz zawarło kontrakty taborowe z polskimi firmami o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł. Współpracuje m.in. z:

  • Newag Nowy Sącz,

  • H. Cegielski – FPS Poznań,

  • PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki,

  • oraz własnym zakładem Remtrak.

Realizacja zamówienia na pociągi piętrowe przez polskie zakłady to kolejny krok w wzmacnianiu krajowego sektora kolejowego.

Kiedy na tory?

Jeśli procedura przetargowa zakończy się zgodnie z harmonogramem, a umowa zostanie podpisana jeszcze w 2025 roku, to pierwsze pociągi wyjadą na tory w ciągu 44 miesięcy od podpisania kontraktu.

Oznacza to, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego standardu podróży najpóźniej w 2029 roku.

Kluczowe Punkty
  • PKP Intercity zamierza kupić 42 (z opcją +30) piętrowych pociągów dalekobieżnych o prędkości do 200 km/h.
  • Pojazdy pomieszczą min. 480 pasażerów i zaoferują Wi-Fi, gniazdka, USB, klimatyzację, strefę ciszy, dziecięcą i gastronomiczną (vending).
  • Wyposażenie obejmie ETCS poziomu 1 i 2, monitoring, tablice informacyjne oraz pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Produkcja odbędzie się w Polsce: Alstom Chorzów lub Stadler Siedlce – wybór wykonawcy po trwającej analizie ofert.
  • Nowe składy będą pierwszymi w kraju dwupoziomowymi pociągami dalekobieżnymi, dotąd dostępne były tylko wolniejsze wersje regionalne.
  • Inwestycja ma zwiększyć pojemność i komfort przy rosnącym popycie – prognoza 109 mln pasażerów PKP Intercity w 2030 r.
  • Piętrowe zespoły trakcyjne oznaczają niższe koszty zakupu i utrzymania względem klasycznych składów wagonowych.
  • Zakup wpisuje się w strategię wzmacniania polskiego przemysłu kolejowego; kontrakty PKP Intercity z krajowymi firmami sięgają 16,5 mld zł.
Zostań z nami