PKP Intercity przygotowuje się do wdrożenia przełomowej zmiany w swojej ofercie. Przewoźnik planuje zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dalekobieżnych o prędkości do 200 km/h. To inwestycja, która ma wprowadzić nową jakość podróży koleją, zwiększyć komfort pasażerów i wesprzeć polski przemysł. Co ważne, pojazdy zostaną wyprodukowane w krajowych zakładach – w Chorzowie lub Siedlcach.
Nowe pociągi – nowy standard podróży w Polsce
Nowe składy mają wyróżniać się nie tylko swoją dwupoziomową konstrukcją, ale przede wszystkim dostosowaniem do potrzeb pasażerów długodystansowych. Będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h, a każdy skład pomieści minimum 480 pasażerów.
W składzie znajdą się m.in.:
-
fotele z indywidualnymi stolikami, podnóżkami i oświetleniem,
-
Wi-Fi, gniazdka elektryczne, USB i klimatyzacja,
-
przestrzeń dla dzieci, strefa ciszy, miejsca na rowery i bagaż,
-
strefa gastronomiczna z maszynami vendingowymi zamiast tradycyjnego Warsu,
-
tablice świetlne z informacjami, monitoring oraz systemy bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2.
Pociągi będą również w pełni przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz przygotowane do kursowania po czeskiej sieci kolejowej.
Produkcja w Polsce, standard z Europy
W przetargu na dostawę 42 pojazdów (z opcją na kolejne 30) wystartowały dwie firmy posiadające zakłady produkcyjne w Polsce:
-
Alstom Polska – zakład w Chorzowie,
-
Stadler Polska – zakład w Siedlcach.
Obie firmy mają doświadczenie w budowie pociągów piętrowych dla przewoźników europejskich, m.in. ze Słowenii, Słowacji, Niemiec czy Francji. Wybór wykonawcy ma nastąpić po analizie ofert, która właśnie trwa.
Rewolucja na torach – co się zmieni?
Dotychczas w Polsce piętrowe wagony wykorzystywane były tylko przez jednego przewoźnika regionalnego, i to głównie na krótkich trasach z maksymalną prędkością do 160 km/h. Nowe składy PKP Intercity będą:
-
znacznie szybsze,
-
dostosowane do tras dalekobieżnych,
-
wyposażone w rozwiązania poprawiające komfort i bezpieczeństwo.
To zupełnie nowa kategoria pojazdów w ofercie przewoźnika – standard znany z europejskich tras międzynarodowych, a dotąd niedostępny dla pasażerów w Polsce.
Odpowiedź na rosnące potrzeby
Według szacunków PKP Intercity, w 2030 roku z usług przewoźnika ma skorzystać ponad 109 mln pasażerów rocznie – to wzrost o blisko 60% w porównaniu z 2023 rokiem.
Nowe pociągi mają nie tylko zwiększyć pojemność, ale też obniżyć koszty eksploatacji. Piętrowe zespoły trakcyjne są tańsze zarówno w zakupie, jak i w utrzymaniu w porównaniu do klasycznych składów wagonowych.
Wsparcie dla polskiego przemysłu
PKP Intercity stawia na rozwój krajowego zaplecza produkcyjnego. Już teraz zawarło kontrakty taborowe z polskimi firmami o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł. Współpracuje m.in. z:
-
Newag Nowy Sącz,
-
H. Cegielski – FPS Poznań,
-
PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki,
-
oraz własnym zakładem Remtrak.
Realizacja zamówienia na pociągi piętrowe przez polskie zakłady to kolejny krok w wzmacnianiu krajowego sektora kolejowego.
Kiedy na tory?
Jeśli procedura przetargowa zakończy się zgodnie z harmonogramem, a umowa zostanie podpisana jeszcze w 2025 roku, to pierwsze pociągi wyjadą na tory w ciągu 44 miesięcy od podpisania kontraktu.
Oznacza to, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego standardu podróży najpóźniej w 2029 roku.