Rząd zamierza promować bardziej ekologiczne formy transportu, zachęcając Polaków do rezygnacji z samochodów na rzecz rowerów elektrycznych. W ramach nowego programu państwo planuje udzielać dotacji na zakup tych pojazdów. Chociaż zasady programu są stosunkowo proste, nie brakuje ukrytych pułapek.
Program "Mój rower elektryczny"
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprezentował założenia programu "Mój rower elektryczny", który przewiduje wsparcie finansowe na zakup nowych rowerów elektrycznych, w tym rowerów cargo oraz wózków rowerowych. Program, planowany na lata 2025-2029, ma na celu promowanie ekologicznego transportu. Obecnie trwają konsultacje społeczne dotyczące szczegółów tego projektu.
Wysokie zainteresowanie i wsparcie finansowe
Program budzi spore zainteresowanie, ponieważ przewiduje znaczące wsparcie finansowe. Dotacja pokryje do 50% kosztów zakupu, nie przekraczając jednak 5 tys. zł w przypadku rowerów elektrycznych i 9 tys. zł dla elektrycznych rowerów cargo oraz wózków rowerowych. Dzięki temu będzie można znacząco obniżyć koszt zakupu "elektryka". Polacy już teraz intensywnie przeszukują internet w poszukiwaniu odpowiednich rowerów, a niektórzy obawiają się, że wraz z uruchomieniem wypłat dotacji ceny tych pojazdów mogą wzrosnąć. Z tego względu, gdy program ruszy, warto szybko złożyć wniosek, ponieważ fundusze na dofinansowanie są ograniczone. Trzeba również pamiętać, że nie każdy model roweru czy wózka elektrycznego kwalifikuje się do państwowego wsparcia.
Warunki uzyskania dotacji
Warunki uzyskania dotacji są liczne i zawierają pewne ograniczenia:
- Nowość pojazdu: Pojazd musi być nowy, co wyklucza dotacje na używane rowery lub wózki. To rozwiązanie zapobiega wielokrotnemu dotowaniu tego samego pojazdu.
- Procedura zakupu: Aby otrzymać dotację, należy najpierw zakupić rower, a następnie wystąpić o refundację. Pojazd musi być zarejestrowany na policji i oznakowany specjalnym numerem na ramie.
- Zakres dofinansowania: Dofinansowanie obejmuje tylko standardową wersję pojazdu. Elementy dodatkowe lub zamienne wybrane w konfiguracji nie będą objęte wsparciem finansowym.
- Produkcja w UE: Dotacje będą dostępne tylko dla rowerów produkowanych przez producentów z krajów Unii Europejskiej.
- Odbiorcy dotacji: O dotację mogą ubiegać się osoby fizyczne, jednak przysługuje ona tylko na jeden pojazd na osobę. Przedsiębiorcy prowadzący działalność z kodami PKD 49.41.Z, 53.10.Z, 53.20.Z oraz 77.21.Z również mogą skorzystać z dofinansowania.
Wymagania techniczne dla rowerów
Jakie wymagania musi spełniać rower, aby kwalifikować się do dopłaty?
- Akumulator: Pojazd musi być wyposażony w akumulator litowo-jonowy lub inny o podobnej technologii, o minimalnej pojemności 10Ah. Akumulator powinien być zamontowany w sposób utrudniający jego wyjęcie przez osoby postronne.
- Wspomaganie elektryczne: Wspomaganie elektryczne powinno uruchamiać się automatycznie podczas pedałowania. Musi istnieć możliwość jazdy bez wspomagania elektrycznego, a silnik powinien przestawać działać po zaprzestaniu pedałowania. Rower nie może być napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym, co oznacza, że nie można jeździć bez pedałowania, nawet jeśli bateria jest rozładowana.
- Zasięg: Minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem musi wynosić co najmniej 50 km.
- Ładowanie: Rower lub wózek musi mieć możliwość ładowania baterii z domowego gniazdka elektrycznego i być wyposażony w zestaw do ładowania, który obejmuje kable, adapter i ładowarkę.
Procedura w przypadku kradzieży
Pojawia się pytanie, co w przypadku kradzieży lub uszkodzenia pojazdu uniemożliwiającego dalsze użytkowanie. Zgodnie z projektem programu, w razie kradzieży lub szkody całkowitej dofinansowanego pojazdu, beneficjent będzie miał prawo ponownie ubiegać się o dotację na kolejny pojazd.
Termin realizacji programu
Program ruszy w 2025 roku i potrwa do 2029 roku, choć może zakończyć się wcześniej, jeśli wyczerpana zostanie pula 300 mln zł przeznaczona na ten cel.