MEN zmieni zasady dla uczniów!? Nowy system oceniania w szkołach od września!

Justyna
Dziecko
31.05.2025 9:02
MEN zmieni zasady dla uczniów!? Nowy system oceniania w szkołach od września!

Już za kilka miesięcy polskie szkoły mogą stanąć przed ważną zmianą. Ministerstwo Edukacji zapowiada modyfikację systemu oceniania, która ma lepiej odpowiadać na potrzeby konkretnych grup uczniów. Co dokładnie się zmieni i kogo obejmie reforma?

Nowość od września 2025: ocena funkcjonalna

Od września 2025 roku nauczyciele zyskają możliwość stosowania nowego sposobu oceniania uczniów z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami. Tak zwana ocena funkcjonalna ma skupiać się nie na samych wynikach testów, lecz na realnych kompetencjach ucznia, jego funkcjonowaniu w codziennym życiu i relacjach społecznych.

To podejście ma zastąpić klasyczne metody oparte na sprawdzianach, które w przypadku wielu dzieci nie oddają ich rzeczywistych umiejętności. Nowy model ma lepiej uwzględniać indywidualne możliwości i sposób funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym.

Skąd pomysł? Interpelacja poselska i reakcja MEN

Impulsem do zmian była interpelacja złożona przez grupę posłów, którzy zwrócili uwagę na niewydolność obecnego systemu oceniania dzieci z autyzmem. Wskazywali, że wiele z tych dzieci nie radzi sobie z egzaminami, mimo że posiadają wiedzę i umiejętności.

W odpowiedzi resort edukacji przyznał, że klasyczne ocenianie często nie spełnia swojej funkcji w przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami. Jak podkreśliła Izabela Ziętka z MEN, trwają prace nad podniesieniem jakości edukacji włączającej w Polsce.

Biopsychospołeczne podejście do rozwoju ucznia

Nowy system oceny ma być zgodny z tzw. podejściem biopsychospołecznym. To znaczy, że uczeń będzie oceniany w szerszym kontekście: nie tylko jako jednostka, ale również w relacji do otoczenia – szkoły, rodziny, środowiska.

Planowana zmiana zakłada tzw. diagnozę kontekstową, czyli analizę sytuacji dziecka z uwzględnieniem środowiskowych uwarunkowań, które wpływają na jego funkcjonowanie. Dzięki temu szkoła ma szansę nie tylko oceniać, ale i skuteczniej wspierać rozwój dziecka.

Jak przygotowano wdrożenie zmian?

Od listopada 2022 do lipca 2023 roku prowadzone były specjalistyczne szkolenia dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Przygotowano również narzędzia diagnostyczne oraz materiały wspierające nauczycieli i specjalistów we wdrażaniu nowej formy oceniania.

W ramach pilotażu poradnie testowały opracowane standardy oceny funkcjonalnej, a także narzędzia służące do analizy rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego dzieci. To ma zapewnić odpowiednie przygotowanie przed wejściem zmian w życie we wrześniu 2025 roku.

Kolejna rewolucja? Możliwe zmiany w ocenie z zachowania

Ocena funkcjonalna to dopiero początek. W Ministerstwie Edukacji trwają także prace nad likwidacją tradycyjnej oceny z zachowania. Choć reforma ta znajduje się jeszcze na wstępnym etapie, planowane zmiany miałyby wejść w życie w 2026 roku.

Zamiast jednej cyfry wpisywanej na świadectwie, uczniowie mogliby być oceniani za pomocą nowej, bardziej rozbudowanej formy ewaluacji zachowania. Pomysł ten wzbudza wiele emocji w środowisku nauczycieli i rodziców.

Zmiany zapowiadane przez MEN to krok w stronę bardziej zindywidualizowanego podejścia do ucznia. Choć reforma budzi różne opinie, jedno jest pewne – polska szkoła już niedługo może wyglądać inaczej niż dotychczas.

Kluczowe Punkty
  • Od września 2025 roku wprowadzona zostanie ocena funkcjonalna dla uczniów z autyzmem.
  • Nowa ocena skupi się na rzeczywistych kompetencjach i funkcjonowaniu w życiu codziennym.
  • Zmiany zostały zapoczątkowane przez poselską interpelację wskazującą na niewydolność obecnego systemu.
  • Ocena ma być zgodna z podejściem biopsychospołecznym, uwzględniającym szerszy kontekst społeczny.
  • Od listopada 2022 roku prowadzone są szkolenia dla pracowników i testowane są narzędzia diagnostyczne.
  • Planowane są także zmiany w ocenie z zachowania, które miałyby wejść w życie w 2026 roku.
Zostań z nami