Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) pracuje nad ambitnym projektem, który ma na celu wprowadzenie możliwości zdawania matury na komputerze. Dyrektor CKE, Robert Zakrzewski stwierdził, iż jego marzeniem jest cyfrowe egzaminowanie, które pozwoliłoby uczniom zdawać egzaminy przed komputerem i natychmiast otrzymywać wyniki.
Wizja cyfrowej matury
Zakrzewski podkreśla, że w długofalowej perspektywie chciałby, aby egzaminy maturalne odbywały się w pełni cyfrowo. Oznaczałoby to, że uczniowie usiedliby przed komputerem zamiast papierowym arkuszem, co pozwoliłoby na szybszą dystrybucję i ocenianie prac.
W tej wizji nie zabraknie miejsca dla człowieka. Zakrzewski zaznacza, że egzaminy będą zawierały zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte, które będą musiały zostać sprawdzone przez przeszkolonych egzaminatorów.
"Człowiek jest tu najważniejszy – i ten, który zdaje, i ten, który sprawdza" - podkreślił dyrektor CKE.
Krótkoterminowe Plany CKE
W krótszej perspektywie CKE skupia się na wzmocnieniu cyfryzacji egzaminów zewnętrznych. Zakrzewski wyjaśnia, że celem jest całkowite cyfrowe ocenianie egzaminów, choć nie nastąpi to dla wszystkich egzaminów w maju 2025 roku. CKE jest w trakcie przygotowań, przeprowadza próby i szkoli egzaminatorów.
Niezawodność i komfort pracy
Dyrektor CKE podkreśla, że system musi być niezawodny, aby zapewnić egzaminatorom maksymalny komfort pracy. Zwraca uwagę, że praca egzaminatora jest intensywna, wykonywana w krótkim czasie i wyczerpująca. Zakrzewski zobowiązuje się dołożyć wszelkich starań, aby nowe narzędzie do sprawdzania prac było perfekcyjne:
"Z tego powodu muszę dołożyć wszelkich starań, żeby nowe narzędzie w postaci sprawdzania tych prac było perfekcyjne. Zdaję sobie sprawę z tego, że czas, który mija od momentu oddania arkusza egzaminacyjnego do otrzymania wyniku, jest dość długi, ale pracy jest w tym obszarze sporo" - podkreśla.
Podsumowanie
CKE pracuje nad rewolucją cyfrową w egzaminowaniu, która ma na celu wprowadzenie możliwości zdawania matury na komputerze. Projekt ten wymaga starannego przygotowania i wzmocnienia cyfryzacji, ale ma potencjał, aby znacznie usprawnić proces egzaminowania i oceniania.