W nadchodzącym roku szkolnym maturzystów czekają istotne zmiany w organizacji egzaminów. Nowelizacja ustawy o systemie oświaty wprowadza szereg nowych rozwiązań, które mają dostosować system egzaminacyjny do współczesnych potrzeb edukacyjnych.
Zamiany w maturach 2025
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację ustawy o systemie oświaty. Zakłada ona kilka istotnych zmian dotyczących organizacji matur.
1. Matury bez wymogu 30%
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało post na platformie „X”. Resort przekazał, że Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty.
Pakiet zmian zakłada brak wymogu uzyskania 30% punktów z przedmiotu dodatkowego na maturze przez kolejne 3 lata (do końca roku szkolnego 2026/2027).
„Przedłużenie na trzy kolejne lata szkolne tj. 2024/2025–2026/2027 braku wymogu uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. Zmiana w tym zakresie była postulowana również przez środowiska akademickie w tym Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Konferencję Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych - czytamy na oficjalnej rządowej stronie.
Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że to ważny krok, postulowany przez środowiska akademickie, mający na celu zwiększenie elastyczności dla uczniów.
We wpisie pojawiła się także zachęta do śledzenia oficjalnego profilu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Przekazano, że informacje o kolejnych zmianach w systemie edukacji pojawią się wkrótce.
2. Na maturę z urządzeniem telekomunikacyjnym
Ponadto projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw zakłada wprowadzenie możliwości wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację monitorującą stan zdrowia zdającego.
3. Wyższa jakość sprawdzania i oceniania matur
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw zakłada również wprowadzenie funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych, w celu zapewnienia wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych.
W sytuacji, gdy występuje rozbieżność między punktacją przyznaną przez egzaminatora a tą ocenioną przez egzaminatora-weryfikatora, decyzję dotyczącą ostatecznej liczby punktów podejmuje przewodniczący zespołu egzaminatorów.
4. Wprowadzenie funkcji operatorów
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało wprowadzenie funkcji tzw. operatorów pracowni informatycznych, którzy będą odpowiedzialni za techniczne przygotowanie egzaminów.
Osoby te nie są nowością w systemie egzaminacyjnym, ponieważ ich zadania były już realizowane podczas egzaminów ósmoklasisty, zawodowych czy maturalnych. Operator pracowni informatycznej będzie zajmował się organizacją pracowni komputerowej na potrzeby części pisemnej oraz praktycznej egzaminów zawodowych, eksternistycznych zawodowych, a także egzaminu maturalnego z informatyki.