Resort Edukacji ma w planach wdrożenie nowych przepisów dotyczących organizacji zajęć lekcyjnych podczas wysokich temperatur. W grę wchodzi nawet nauka zdalna. Przedstawiamy szczegóły.
Szkoły będą przechodzić na nauczanie zdalne?!
Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej wraz z Resortem Edukacji zajmuje się nowymi regulacjami dotyczącymi ochrony pracowników i uczniów w czasie upałów. Obecne przepisy mają wiele luk i wymagają dopracowania.
Przypomnijmy, że obecnie przepisy BHP określają jedynie minimalną wysokość temperatury, w jakiej można pracować i uczyć się. Ministerstwo zajmuje się przepisami, które określałyby także maksymalną temperaturę.
Nowe regulacje mają pozwolić na skracanie, odwoływanie, a nawet przechodzenie na zdalny tryb nauki w przypadku wysokich temperatur.
Do sprawy odniosło się Radio ZET, które wskazuje, że nowe przepisy będą mieć zastosowanie w przypadku gdy temperatura wyniesie 35 stopni Celsjusza.
Prawdopodobnie regulacje będą gotowe na wiosnę 2025 roku. Znowelizowane przepisy dotyczące skrócenia lekcji w czasie upałów mogą okazać się szczególnie przydatne w czerwcu i wrześniu, gdyż to właśnie w tych miesiącach często odnotowuje się wysokie temperatury.
Obecnie jest tylko dolna granica
Przypomnijmy, że obecnie, jeśli temperatura w pomieszczeniach spada poniżej 18 stopni Celsjusza, wówczas szkoła może zostać zamknięta lub lekcje zostają skrócone. Nie ma ustalonej maksymalnej granicy temperatury w pomieszczeniach szkolnych.
Jaka powinna być temperatura w klasie i sali przedszkolnej?
Należy podkreślić, że sposób funkcjonowania żłobków i przedszkoli regulowany jest przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Organ ten ustala minimalną temperaturę, jaka musi być w placówce.
Utrzymywana temperatura w placówkach szkolnych musi być zgodna z prawem oświatowym.
Obecnie kwestię zamykania placówek reguluje rozporządzenie z 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Zgodnie z nim w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, musi być przynajmniej 18 stopni Celsjusza.
Ponadto Dyrektor za zgodą samorządu może zamknąć szkołę, gdy temperatura wynosi -15 stopni Celsjusza lub mniej.
Jak upał może wpływać na uczniów?
Problemy z koncentracją
Jednym z najważniejszych aspektów, na które wpływa wysoka temperatura, jest koncentracja uczniów. Kiedy temperatura w klasie wzrasta, uczniowie mogą mieć trudności z utrzymaniem uwagi na lekcji. Ciepło powoduje, że mózg pracuje mniej efektywnie, co prowadzi do obniżenia zdolności poznawczych i trudności w przyswajaniu nowej wiedzy.
Wpływ na zdrowie fizyczne
Długotrwałe przebywanie w gorących pomieszczeniach może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak odwodnienie, bóle głowy i zmęczenie. Uczniowie, którzy nie piją wystarczającej ilości wody, są szczególnie narażeni na odwodnienie, które może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych, takich jak udar cieplny.
Spadek motywacji i wydajności
W upalnych warunkach szkolnych uczniowie mogą doświadczać spadku motywacji do nauki. Ciepło powoduje uczucie zmęczenia i ospałości, co z kolei wpływa na wydajność uczniów.