Ministerstwo Edukacji rozważna wprowadzenie nowych przepisów zakładających skrócenie lekcji i wprowadzanie trybu zdalnego. O jakie sytuacje chodzi?
Lekcje szkolne w nowym wydaniu
Barbara Nowacka – Ministra Edukacji zakomunikowała, że Resort rozważa wprowadzenie nowych przepisów dotyczących organizacji zajęć lekcyjnych podczas upałów.
Wraz z Ministerstwem Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej zajmują się regulacjami dotyczącymi ochrony uczniów z czasie wysokich temperatur. Aktualne przepisy mają wiele luk i wymagają dopracowania.
Przypomnijmy, że obecnie przepisy BHP określają jedynie minimalną wysokość temperatury, w jakiej można pracować i uczyć się. Ministerstwo zajmuje się przepisami, które określałyby także maksymalną temperaturę.
Obecnie trwają intensywne konsultacje z samorządami o dyrektorami szkół. Pomysłodawcy dążą do wprowadzenia przepisów przed okresem letnim 2025, gdyż to w maju i w czerwcu zajęcia odbywają się często w wysokich temperaturach.
Nie ma jeszcze opublikowanego projektu ustawy ani projektu rozporządzenia, ale wypowiedzi Minister Edukacji Barbary Nowackiej potwierdzają, że intencją rządu jest jak najszybsze wprowadzenie przepisów.
Lekcje skrócone do 25 minut
Wśród założeń jest możliwość skrócenia lekcji z 45 do 25 minut, gdy temperatura na zewnątrz będzie wynosiła 35 stopni Celsjusza.
Lekcje tylko w godzinach porannych
Ponadto dopuszczalna będzie zmiana harmonogramu zajęć. Celem jest zaplanowanie lekcji na chłodne, poranne godziny.
Przejście na naukę zdalną
Nowe przepisy mają zezwalać na zmianę formy lekcji ze stacjonarnych na zdalne. Decyzję mieliby podejmować dyrektorzy szkół.
„Pewne jest, że tak jak są przepisy regulujące, co dzieje się w szkole, kiedy jest zimno, musimy mieć przepisy regulujące, co się dzieje, kiedy w szkole jest za gorąco. Zdrowie uczniów jest dla nas priorytetem. Szkoły muszą być gotowe na coraz częstsze fale upałów, które są konsekwencją zmieniającego się klimatu” - Barbara Nowacka zakomunikowała w wywiadzie dla Radia ZET.
Ustalona jest tylko minimalna temperatura
Obecnie, jeśli temperatura w pomieszczeniach spada poniżej 18 stopni Celsjusza, wówczas szkoła może zostać zamknięta lub lekcje zostają skrócone.
Jak upał wpływa na uczniów?
Problemy z koncentracją
Jednym z najważniejszych aspektów, na które wpływa wysoka temperatura, jest koncentracja uczniów. Kiedy temperatura w klasie wzrasta, uczniowie mogą mieć trudności z utrzymaniem uwagi na lekcji. Ciepło powoduje, że mózg pracuje mniej efektywnie, co prowadzi do obniżenia zdolności poznawczych i trudności w przyswajaniu nowej wiedzy.
Wpływ na zdrowie fizyczne
Długotrwałe przebywanie w gorących pomieszczeniach może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak odwodnienie, bóle głowy i zmęczenie. Uczniowie, którzy nie piją wystarczającej ilości wody, są szczególnie narażeni na odwodnienie, które może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych, takich jak udar cieplny.
Spadek motywacji i wydajności
W upalnych warunkach szkolnych uczniowie mogą doświadczać spadku motywacji do nauki. Ciepło powoduje uczucie zmęczenia i ospałości, co z kolei wpływa na wydajność uczniów.