Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, zadeklarował, że z pełnym zaangażowaniem podchodzi do planów budowy metra w mieście i zamierza zdynamizować cały proces. W pierwszej fazie realizacji projektu ma powstać środkowa część pierwszej linii metra, o długości około 6 km. Koszt tej części inwestycji szacowany jest na 3 miliardy złotych.
Postęp prac nad metrem
Podczas środowej sesji rady miasta prezydent Miszalski przedstawił obecny stan przygotowań do budowy krakowskiego metra, przypominając, że prace rozpoczęły się po referendum z 2014 roku, w którym 55,11% mieszkańców poparło tę inicjatywę. Mimo że proces postępował wolniej, niż oczekiwano, Miszalski podkreślił, że w ciągu ostatnich 10 lat można było osiągnąć więcej.
Metro jako priorytet
Miszalski przypomniał, że budowa metra była jednym z głównych punktów jego kampanii wyborczej. Zapewnił, że traktuje tę inwestycję bardzo poważnie i chce przyspieszyć jej realizację. Od początku swojej kadencji prezydent podjął szereg działań przygotowawczych, a w najbliższych tygodniach planuje powołać radę konsultacyjno-naukową złożoną z ekspertów z Krakowa i innych części Polski, którzy będą doradzać przy wdrażaniu projektu.
Prezydent podkreślił również, że projekt budowy metra będzie szeroko konsultowany z mieszkańcami miasta. Decyzje dotyczące inwestycji mają być podejmowane w oparciu o wiedzę specjalistów, aby zapewnić, że projekt spełnia potrzeby i oczekiwania społeczności.
Nowe etapy budowy
Zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur, odpowiedzialny za nadzór nad projektem, zadeklarował, że metro zostanie uruchomione szybko, choć nie podał dokładnego harmonogramu. Mazur wyjaśnił, że w pierwszym etapie zrealizowany zostanie środkowy odcinek pierwszej linii, biegnący od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej. Planuje się, że dokumentacja projektowa, decyzje środowiskowe oraz decyzje realizacyjne dla tego odcinka zostaną uzyskane do końca 2025 roku.
Przyszłość krakowskiego metra
W kolejnych etapach linia metra ma zostać przedłużona na wschód, w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie, oraz na zachód, w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łączna długość pierwszej linii metra ma wynosić około 26 km, a jej całkowity koszt szacowany jest na 13 miliardów złotych, z dodatkowym 1,5 miliarda złotych przeznaczonym na zakup taboru.
Koszty i źródła finansowania
Mazur szacuje, że budowa pierwszego 6-kilometrowego odcinka będzie kosztować około 3 miliardy złotych, a finansowanie inwestycji ma pochodzić z budżetu państwa, środków unijnych oraz budżetu miasta. Dodał również, że tempo budowy krakowskiego metra powinno być poniżej średniej europejskiej. Równocześnie z pracami nad pierwszą linią, będą prowadzone przygotowania do wytyczenia kolejnych dwóch odnóg metra.