Metro w Krakowie coraz bliżej? Tak ma wyglądać nowa sieć komunikacji!

Justyna
Biznes i finanse
24.09.2025 21:02
Metro w Krakowie coraz bliżej? Tak ma wyglądać nowa sieć komunikacji!

Władze Krakowa zaprezentowały plany budowy metra, które ma całkowicie odmienić komunikację w mieście. Projekt zakłada dwie linie, niemal 29 kilometrów długości i 29 stacji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, pierwsza linia ma zostać oddana do użytku w 2035 roku.

Dwie linie, 29 stacji

Według zaprezentowanego wariantu metro składać się będzie z dwóch linii – M1 i M2. Obie rozpoczną się w Nowej Hucie, w rejonie Kombinatu, następnie pobiegną przez centrum miasta do ulicy Brożka. Stamtąd linie się rozdzielą:

  • M1: Ruczaj – Kampus UJ – Kliny – Opatkowice

  • M2: Łagiewniki – Sanktuarium – Kurdwanów

Na wspólnym odcinku pasażerowie będą mieli do dyspozycji najważniejsze węzły komunikacyjne: Dworzec Główny, Teatr Bagatela, Muzeum Narodowe czy Rondo Grunwaldzkie.

Codzienny komfort podróży

Planiści szacują, że prawie 40% mieszkańców Krakowa będzie mogło dojść pieszo do metra w mniej niż 10 minut. Dziennie z tego środka transportu skorzysta nawet 280 tysięcy osób.

Czas podróży skróci się średnio o połowę. Przykłady:

  • Nowa Huta – Muzeum Narodowe: 26 minut zamiast 40.

  • Kliny – Dworzec Główny: 24 minuty zamiast 50.

  • Kurdwanów – Teatr Bagatela: 18 minut zamiast 40.

Na wspólnym odcinku pociągi będą kursować co 2 minuty, a na odnogach – co 4 minuty.

Harmonogram i najważniejsze daty

Budowa metra została wpisana do Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku, co otwiera drogę do centralnego finansowania i wsparcia z funduszy unijnych.

  • 2026 rok – podpisanie umowy na dokumentację i decyzję środowiskową.

  • 2030 rok – planowany przetarg na budowę.

  • 2035 rok – oddanie do użytku pierwszej linii metra.

Ile będzie kosztować metro?

Szacowany koszt inwestycji to 13–15 mld zł. Model finansowania opiera się na trzech filarach:

  1. budżet miasta (ok. 10–12% kosztów),

  2. fundusze unijne i środki centralne (40–50%),

  3. wkład prywatnych inwestorów.

Władze miasta przekonują, że to rozwiązanie realne i oparte na doświadczeniach europejskich, m.in. z Warszawy czy Kopenhagi.

Metro jako schron i motor rozwoju

Stacje i tunele mają być projektowane tak, by w razie kryzysu mogły pełnić funkcję schronów dla mieszkańców. To dodatkowy argument, który pokazuje, że inwestycja ma wymiar nie tylko komunikacyjny, ale i bezpieczeństwa.

Ponadto metro ma stać się impulsem rozwojowym dla całego Krakowa – przy stacjach powstaną nowe przestrzenie usługowe i handlowe, a przy wybranych węzłach parkingi typu park&ride.

Kraków na europejskim poziomie

Prezydent Aleksander Miszalski podkreśla, że metro to „absolutny priorytet na najbliższą dekadę”. Według planów system będzie w pełni zautomatyzowany i autonomiczny, podobnie jak nowoczesne metro w Kopenhadze.

Jeśli harmonogram zostanie dotrzymany, już za 10 lat krakowianie po raz pierwszy skorzystają z metra – środka transportu, który ma nadać miastu zupełnie nową dynamikę.

Kluczowe Punkty
  • Dwie linie metra (M1 i M2) o łącznej długości 29 km i 29 stacjach, biegnące z Nowej Huty przez centrum do południa Krakowa.
  • Oddanie pierwszej linii w 2035 r.; kluczowe etapy: dokumentacja 2026, przetarg 2030.
  • Skrócenie czasu podróży o połowę; do metra pieszo w ≤10 min dotrze 40 % mieszkańców, 280 tys. pasażerów dziennie.
  • Koszt 13–15 mld zł; finansowanie: miasto 10–12 %, fundusze UE i rządowe 40–50 %, reszta inwestorzy prywatni.
  • Stacje i tunele jako schrony oraz katalizator rozwoju (usługi, handel, parkingi park-&-ride).
  • W pełni zautomatyzowany system klasy Kopenhagi – priorytet prezydenta Miszalskiego.
Zostań z nami