Rewolucja w podatkach! Uzyskaj informacje bez wizyty - skarbówka wprowadza przełomowy projekt!

Justyna
Prawo
29.05.2023 22:03
Rewolucja w podatkach! Uzyskaj informacje bez wizyty - skarbówka wprowadza przełomowy projekt!

Ministerstwa Finansów opublikowało w poniedziałek projekt rozporządzenia, który znacznie ułatwi obsługę podatników w urzędach skarbowych. Co dokładnie się zmieni? Kiedy projekt wejdzie w życie?

Nowe uprawnienia naczelników urzędów

W poniedziałek na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów nowelizującego rozporządzenie w sprawie zadań Krajowej Administracji Skarbowej. Wynika z niego, że naczelnicy urzędów skarbowych będą mogli telefonicznie lub za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego przekazywać podatnikom dane skarbowe, których uzyskanie wcześniej wymagało osobistego odwiedzenia urzędu.

Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu do projektu przekazało:

„Projektowane rozporządzenie stanowi realizację przez Ministra Finansów (...) delegacji ustawowej, poprzez umożliwienie naczelnikom urzędów skarbowych (na obszarze całego kraju, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania) przekazywania, telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym, danych, w tym objętych tajemnicą skarbową, które to dane naczelnicy urzędów skarbowych mogą obecnie udostępniać jedynie w lokalu urzędu skarbowego w ramach (...) prawa strony do wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń".

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Ministerstwo Finansów ogłosiło, że rozporządzenie wejdzie w życie 15 czerwca 2023 r. To właśnie wtedy zostanie uruchomiona nowa funkcjonalność w e-Urzędzie Skarbowym. Od tego dnia użytkownicy będą mieli możliwość składania wniosków o udostępnienie informacji objętych tajemnicą skarbową za pośrednictwem usługi online (livechat) oraz telefonicznie.

Przełom w obsłudze podatkowej

Ministerstwo podkreśliło, że rozwój usług świadczonych przez Krajową Administrację Skarbową, w tym usług elektronicznych, jest uzasadnieniem dla zmiany sposobu obsługi podatników z bezpośredniego na zdalny, elektroniczny, zautomatyzowany i odmiejscowiony.

Resort zauważył również, że obecnie działająca infolinia podatkowo-celna umożliwia dostęp do ogólnych informacji dotyczących podatków i ceł dla wszystkich zainteresowanych. Te informacje można uzyskać przez telefon, czat lub e-mail. Niemniej jednak istnieje nadal problem przekazywania informacji dotyczących indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej konkretnego podatnika lub płatnika. Wymaga to kontaktu z pracownikiem urzędu skarbowego, który jest odpowiedzialny za daną sprawę, często poprzez wizytę osobistą w urzędzie lub wymianę korespondencji.

W uzasadnieniu zaznaczono:

„Jak pokazały doświadczenia pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, osobista wizyta w urzędzie nie zawsze jest możliwa, a komunikacja pisemna znacznie wydłuża czas obsługi i jest mniej efektywna w odniesieniu do przekazywania podatnikom prostych informacji wynikających z prowadzonych wobec podatnika spraw".

Innowacyjne narzędzia

Dodano również, że wcześniej administracja nie miała możliwości wiarygodnego uwierzytelnienia osoby, która kontaktowała się telefonicznie lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Jednak obecnie, dzięki wprowadzeniu nowych narzędzi w KAS, istnieje możliwość identyfikacji i uwierzytelnienia takiej osoby. To z kolei umożliwi podatnikom korzystanie z usług skarbowych bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie.

Podatnicy i płatnicy oraz ich pełnomocnicy będą mogli uzyskać ogólne informacje:

  • wynikające z ich spraw (np. o stanie rozrachunków z urzędem skarbowym),
  • o konkretnej prowadzonej sprawie (np. etapie prowadzonej sprawy, wpływie pisma, planowanym terminie zakończenia sprawy itp.),
  • z wyłączeniem informacji, których możliwość udzielenia jest ograniczona przepisami prawa, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.

 

 

Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną