Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer z zarzutami od UOKiK!

Agnieszka
Newsy
13.02.2023 14:42
Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer z zarzutami od UOKiK!

 

Dorota Rabczewska, Małgorzata Rozenek-Majdan i Filip Chajzer mogą niebawem spotkać się z obowiązkiem zapłacenia sporych kar finansowych za wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez nieprawidłowe oznaczenia treści reklamowych w mediach społecznościowych. Jakie kary im grożą?

Doda, Chajzer i Rozenek-Majdan z zarzutami od UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych, co wprowadza konsumentów w błąd - przekazał dziś UOKiK.

UOKiK poinformował, że wymienieni twórcy reklamują produkty w zamian za wynagrodzenie od reklamodawców, jednak nie oznaczają tych reklam w sposób czytelny i wyraźny dla odbiorcy. To z kolei może wprowadzać ich odbiorców w błąd.

Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Dody

Według kontrolerów UOKiK, Doda owszem, oznacza swoje materiały sponsorowane, jednak czasem robi to dopiero po kilku dniach od publikacji reklamy. Oznaczenie powinno natomiast pojawiać się od razu w momencie publikacji treści sponsorowanych. 

"Używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą" - stwierdzono.

Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Małgorzaty Rozenek-Majdan

W przypadku Małorzaty Rozenek-Majdan UOKiK doszukał się nieprawidłowości w miejscu oznaczania materiału. Okazuje się, że w niektórych przypadkach celebrytka umieściła oznaczenie #współpraca w niewidocznym dla odbiorcy miejscu w Instastory.

"Zdarzyły się także przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu" - zaznaczono.

Dodano, że "używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką".

Nieprawidłowe oznaczanie reklam w postach Filipa Chajzera

"W swoich publikacjach Chajzer nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych, mimo że niektórzy reklamodawcy zamieszczają u siebie analogiczne wpisy z jego wizerunkiem" - stwierdzono podczas kontroli.

Doda odpowiada 

Artystka na InstaStory postanowiła odnieść się do całej sprawy.

W związku z postępowaniem na temat oznaczania reklam u celebrytów na Instagramie, BYĆ MOŻE kończy się on karą finansową dla influencerów, którzy co chwila przyjmują nowe płatne współprace. Ja niezmiennie od 2 lat pracuje z 3 markami (o których moi followersi wiedzą doskonale) i nie dostaję wynagrodzenia za inne. Fakt, iż zapomnę oznaczyć jednego story podczas kampanii wizerunkowej, która trwa rok, nie zmienia faktu, iż nie jest ukrywana - napisała na swoim Instastory Doda.

Co grozi celebrytom za nieprawidłowe oznaczanie reklam?

Jakiś czas temu OUKiK na poważnie podszedł do sprawy ukrywania współprac przez influencerów i dogłębnie bada każdą sprawę.

Postępowania ws. influencerów mogą zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. ich rocznego obrotu.