Nowe funkcje w aplikacji mObywatel!

Martyna
Newsy
10.01.2023 19:48
Nowe funkcje w aplikacji mObywatel!

Wielu Polaków korzysta z mobilnej aplikacji mObywatel. Rosnąca popularność sprawiła, że rząd dodał funkcję, dzięki której możliwe będzie posiadanie określonych dokumentów w wersji cyfrowej. Wyjaśniamy szczegóły.   

Dotychczasowe funkcje 

mObywatel jest bezpłatną aplikacją mobilną, która została wydana przez Ministerstwo Cyfryzacji. Użytkownicy na swoim koncie mogą posiadać najważniejsze dokumenty w wersji cyfrowej. Aby móc korzystać z aplikacji niezbędne jest posiadanie tzw. profilu zaufanego.   

mObywatel oferuje m.in. dostęp do: 

  • mTożsamości (dowód osobisty oraz pesel)  
  • mLegitymacji (legitymacja szkolna oraz studencka)  
  • mPrawajazdy (dokument, potwierdzający uprawnienia do kierowania pojazdem)  
  • mPojazdu (zbiór informacji dotyczących pojazdu, takich jak: dowód rejestracyjny, karta pojazdu, ubezpieczenia OC)  
  • eRecepty (podgląd wystawionych elektronicznych recept (w tym kodu numerycznego i QR do ich realizacji)  

W aplikacji dostępne jest również europejskie potwierdzenie szczepienia przeciwko COVID-19, czyli tzw. paszport covidowy. 

Rosnąca popularność  

Współcześnie większość osób nie wyobraża sobie życia codziennego bez dostępu do Internetu. W czasach, gdy w telefonach komórkowych można mieć niemal wszystko, coraz powszechniejsze stają się oprogramowania, w których potrzebne dokumenty będą w zasięgu ręki. Z danych udostępnionych przez Ministerstwo wynika, że  

“3 152 412 – dokładnie tylu Polaków w swoich telefonach zainstalowało mObywatela. Ta liczba rośnie z dnia na dzień.” - gov.pl  

Taki raport statystyczny spowodował, że rząd zastanawia się nad ulepszeniem aplikacji. 

Zmiany 

Dziś (10.01.2023 r.) w aplikacji pojawiła się możliwość posiadania nowych dokumentów w wersji cyfrowej. Są to: 

  • Legitymacja emeryta i rencisty  
  • Legitymacja adwokacka  
  • Legitymacja poselska  

Dla emerytów i rencistów, którzy posiadają plastikową wersję dokumentów nie będzie konieczne wnioskowanie o nowy dokument. Pojawi się on automatycznie w aplikacji. Następnie będzie można dodać go ręcznie na platformie.  

Warto jednak podkreślić, że osoby, które uzyskają status emeryta lub rencisty w 2023 r. będą posiadały automatyczny dostęp do cyfrowej wersji legitymacji. Jeżeli te osoby nadal będą chciały posiadać dokument w wersji plastikowej to będą one musiały złożyć odpowiedni wniosek do ZUS-u.

Z pewnością dostęp do wersji elektronicznej dokumentów będzie dużym ułatwieniem dla wielu osób.