Projekt ustawy o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów został przyjęty przez Sejm. W związku z tym w najbliższym czasie można spodziewać się zmian w sposobie zawieraniu umów. Ich głównym celem jest redukcja zbędnej biurokracji.
Rządowy system do zawierania umów
Rząd pracuje nad stworzeniem obowiązkowego systemu, za pomocą którego firmy będą mogły zawierać umowy o pracę w formie elektronicznej.
Po wdrożeniu zmian w życie pojawi się możliwość zawierania umów między pracodawcą a zatrudnionym elektronicznie. Proces ten będzie odbywał się z wykorzystaniem podpisu zaufanego.
Informacje o zawartych umowach, szczegółowe dane o pracownikach, wysokości wynagrodzenia, zakresie obowiązków, trafią automatycznie do urzędów skarbowych i ZUS.
O jakie umowy chodzi?
- umowy o pracę (na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony);
- umowy zlecenia;
- umowy o świadczenie usług na warunkach zlecenia;
- umowy aktywizujące z nianią;
- umowy zawierane przez małych przedsiębiorców (mikroprzedsiębiorcę, rolnika lub rodziców).
Jakie będą funkcje systemu?
System umożliwi wykonywanie następujących czynności:
- zawarcie umowy;
- zmianę umowy;
- rozwiązanie umowy;
- wydanie świadectwa pracy;
- dostęp do dokumentacji pracowniczej i dokumentacji umowy.
Ponadto system ten umożliwi archiwizację umów.
Funkcje rządowego systemu teleinformatycznego pozwolą również na łatwe obliczenie wymiaru urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi.
Udostępnianie dokumentacji pracownicze oraz prawidłowe naliczanie i odprowadzanie podatków oraz składek do ZUS będzie znacznie łatwiejsze.
W systemie znajdziemy także gotowe wzory umów.
Dodajmy, że system ma być ponadto zintegrowany z systemami biznes.gov.pl i praca.gov.pl.