Senność po jedzeniu- co oznacza?

Patrycja

Zdrowie

14.04.2022 11:18

Senność po jedzeniu- co oznacza?

Wiele osób po jedzeniu staje się sennymi i zapada w drzemki. Dlaczego tak się dzieje po spożyciu posiłku? Dowiedz się, jakie są tego przyczyny i czy jest to powód do niepokoju? Sprawdź, kiedy należy udać się do specjalisty!

Zdjęcie Senność po jedzeniu- co oznacza? #1

Jakie są przyczyny senności po jedzeniu?

Senność po jedzeniu to zjawisko, które dotyczy wielu osób. Zapadanie w poobiednie drzemki nie jest niczym nienaturalnym, pod warunkiem że sen nie zaburza naszego normalnego funkcjonowania.

Senność po jedzeniu mogą nasilać ciężkie i tłuste posiłki, bogate w węglowodany, o wysokim indeksie glikemicznym. Wpływa na to też spożywanie zbyt dużej ilości jedzenia lub jego zła jakość. Jedzenie żywności wysoko przetworzonej, kalorycznej oraz picie alkoholu do posiłku.

To wszystko powoduje zwiększenie poziomu glukozy we krwi, co z kolei wpływa na zwiększone wydzielanie insuliny. Skutkuje to hipoglikemią, czyli szybkim spadkiem glukozy we krwi i pojawieniem się uczucia senności.

Senność po jedzeniu- kiedy stanowi powód do niepokoju?

Niewielkie uczucie senności po posiłku, które szybo mija i nie zmusza nas do odbycia drzemki jest całkowicie naturalnym stanem. Nie wiąże się z żadnym stanem chorobowym i nie powinno być powodem do niepokoju.

Zdjęcie Senność po jedzeniu- co oznacza? #2

Dlaczego po jedzeniu możemy być senni? W takich przypadkach to wymaga sprawdzenia!

Jednak nasilona senność po jedzeniu, stan, gdy sen staje się najważniejszy, a przez to nie możemy normalnie funkcjonować, nie jest normą. To może oznaczać, że z naszym organizmem dzieje się coś niedobrego i warto to sprawdzić. W takich przypadkach nasilona senność po jedzeniu powinna zostać skonsultowana z lekarzem. Specjalista zdiagnozuje problem, zleci wykonanie odpowiednich badań, a gdy znajdzie przyczynę, wdroży niezbędne leczenie. Sprawdź, dlaczego po jedzeniu możemy być senni!

O jakich chorobach może świadczyć nasilona senność po jedzeniu?

Nasilona senność po jedzeniu może świadczyć o pewnych chorobach. Należą do nich

  • Może oznaczać cukrzycę, szczególnie jeśli towarzyszą jej takie objawy, jak problemy z utrzymaniem stałej masy ciała, wzmożony głód i pragnienie, uczucie ciągłego zmęczenia, osłabienie, czy częste oddawanie moczu.
  • Może wskazywać na insulinooporność. Ta choroba objawia się także: nadmierną potliwością, zmęczeniem, rozdrażnieniem i częstymi bólami głowy. Napadami "wilczego głodu" występującymi po posiłkach, ogromnym apetytem na słodycze, trudnościami w redukcji masy ciała, mimo diety i aktywności fizycznej oraz łatwym przybieraniem na wadze.
  • Inną prawdopodobną przyczyną tego stanu mogą być schorzenia tarczycy, którym często towarzyszą zmniejszona tolerancja na zimno, problemy z wagą (zwiększenie masy ciała), częste zaparcia, bóle stawów i mięśni, obrzęki twarzy, problemy skórne oraz nadmierne wypadanie i łamliwość włosów.
  • Problemy z ciśnieniem również mogą nasilać ten problem. Zwłaszcza hipotensja, czyli jego znacznie obniżone wartości, powodują osłabienie i ogólną senność. Nie tylko po jedzeniu, ale także w ciągu dnia.
  • Zmęczenie, brak sił, znużenie i senność poposiłkowa to objawy, które mogą świadczyć o anemii.
  • Senność po jedzeniu może być też oznaką niedoboru witamin i minerałów, szczególnie witaminy B12, żelaza i kwasu foliowego.

Zdjęcie Senność po jedzeniu- co oznacza? #3

Jak zapobiegać senności po jedzeniu?

  • W walce z tym problemem pomoże przede wszystkim zadbanie o zdrową, zbilansowaną dietę, a także o spożywanie odpowiedniej wielkości porcji jedzenia.
  • Pomoże wybieranie produktów o niskim indeksie glikemicznym. To przełoży się na unikanie nagłych wyrzutów insuliny i stanu hipoglikemii.
  • Zaleca się zrezygnowanie ze spożywania żywności kalorycznej, wysoko przetworzonej, pełnej sztucznych dodatków, konserwantów i barwników. Zastąpienie tłustych i ciężkich posiłków, lekką dietą.
  • Należy pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu. warto pić co najmniej 1,5- 2 litry płynów dziennie. Najlepiej sięgać po wodę mineralną lub źródlaną, zdrowe soki owocowo- warzywne, ziołowe napary, zieloną herbatę.
  • Warto zadbać o odpowiednią ilość i jakość snu. Co najmniej 6- 8 godzin dziennie, pozwoli odpocząć i nabrać sił. Organizm, który nie regeneruje się w nocy, po zjedzeniu posiłku, odczuwa nasiloną senność.

Sprawdź, kiedy warto udać się do lekarza!

Jeśli senność po jedzeniu nie ustępuje, pomimo zmiany stylu życia i towarzyszą jej inne niepokojące objawy, należy skonsultować się z lekarzem.

Jedynie regularne wizyty u specjalisty i cykliczne badania kontrolne, pomogą we wczesnym wykryciu ewentualnych problemów zdrowotnych. Lekarz ustali przyczynę problemu i wprowadzi odpowiednie leczenie. Może obejmować dalszą diagnostykę, farmakoterapię, czy zmianę stylu życia: wdrożenie zdrowej i zbilansowanej diety, zmianę niewłaściwych nawyków żywieniowych, odstawienie używek i większą ilość ruchu. To wszystko pomoże wrócić do zdrowia i pozbyć się uczucia nadmiernej senności po spożywaniu posiłku.