Kalkulator snu. Jeśli nie działa, czekają nas te konsekwencje

Agnieszka

Lifestyle

Jan. 24, 2020, 5:06 p.m.

Kalkulator snu. Jeśli nie działa, czekają nas te konsekwencje

Sen jest bardzo ważny w życiu człowieka. Jego brak może mieć spore konsekwencje. Ludzie obecnie są bardzo zabiegani, a sen nie jest już dla nich tak istotną kwestią. Jednak takim podejściem bardziej sobie szkodzą niż pomagają. Jaki są konsekwencje braku snu? Jak długo powinno się spać?

Zdjęcie Kalkulator snu. Jeśli nie działa, czekają nas te konsekwencje #1

Konsekwencje braku snu


Długość naszego snu przekłada się na nasz metabolizm. Jeśli nasz sen trwa mniej niż 7 godzin, wtedy nasza przemiana materii zwalnia. W związku z tym, gdy nie wysypiamy się porządnie możemy przybrać na wadze. Gdy efekty diety nie są zadowalające może to być spowodowane właśnie brakiem snu. Inną konsekwencją niedosypiania jest ciągłe odczuwanie zmęczenia oraz zmniejszenie wydajności. Umysł lepiej pracuje, po dobrze przespanej nocy niż wieczorem po całym dniu działania. Skutkiem braku snu są również zaburzone funkcje poznawcze. Chodzi przede wszystkim o zapamiętywanie nowych informacji czy koncentrację. Częste choroby również mogą wynikać z niedoboru snu, który osłabia nasz układ odpornościowy.


Co dzieje się podczas snu?


Podczas snu zapamiętujemy informacje, które przyswoiliśmy w ciągu dnia. Nasze organy jednak nadal pracują. Sen jest też czasem przeznaczonym na regenerację organizmu, dlatego na następny dzień wstajemy rześcy i gotowi na nowy dzień. Sen można podzielić na dwie fazy, głęboką i płytką. Pierwsza trwa około półtorej godziny i to podczas niej najlepiej odpoczywamy. Faza płytka trwa tylko około 15 minut i wtedy najlepiej się wybudzać. Podczas jednej nocy przechodzimy obie fazy od 4 do 5 razy.


Kiedy najlepiej zasnąć?


Najlepszym czasem do pójścia spać jest godzina od 22 do 23 w nocy. Gdy uda nam się zasnąć podczas tej godziny, wtedy mamy szanse na najlepszy odpoczynek. Średnio powinniśmy spać od 7 do 9 godzin dziennie. Jednak każdy z nas ma inną potrzebę snu i tą wartość należy ustalić indywidualnie. Mowa tu jednak tylko o godzinie snu, dlatego trzeba do tego czasu doliczyć jeszcze czas na zaśnięcie.


Kiedy powinniśmy wstać?

Zdjęcie Kalkulator snu. Jeśli nie działa, czekają nas te konsekwencje #2
Jeśli chodzi o wstawanie, nie należy go odwlekać po wyłączeniu budzika. Wtedy możemy ponownie zasnąć i obudzić się jeszcze mniej wypoczętym, ponieważ zostaniemy wyrwani z fazy głębokiego snu. Podczas tej fazy nasz mózg odpoczywa, dlatego wstawanie powinno odbyć się w fazie płytkiego snu.


Kiedy kalkulator snu nie zadziała?


Musimy pamiętać, że wszelkie wyliczenia zakładają najlepsze warunki snu. Nasz sen nie jest zawsze idealny, bo czasami budzimy się w nocy lub nie zdążymy zasnąć „na czas”. Aby nasz sen był bardziej owocny i dostarczył nam siły na cały kolejny dzień warto zastosować się do poniższych rad:


-powinniśmy spać w całkowitej ciemności, ponieważ światło zaburza wydzielanie
melatoniny;


-kłaść się spać należy o stałych porach;


-nie powinno się jeść do dwóch godzin przed snem;


-przed zaśnięciem należy przewietrzyć pokój;


-warto skorzystać z toalety przed snem, wtedy nie będziesz budzić się w nocy.

O tym jak istotne jest spanie świadczy to, że bez niego nie możemy żyć. Bez wody możemy przeżyć nawet tydzień, a bez jedzenia trzy tygodnie, natomiast po 48 godzinach braku snu nasz układ odpornościowy wyłącza się, a organizm sam z siebie zmusza się do zaśnięcia.