Przemoc domowa jest zjawiskiem społecznym, o którego zachodzeniu najczęściej się milczy. Jest to ogromny problem, Komitet Ochrony Praw Dziecka stworzył nową kampanię, mającą na celu szerzenie świadomości na ten temat.
Statystyki
Według statystyk w 2018 roku około 250 tysięcy osób w Polsce było zagrożonych przemocą domową. Jakby tego było mało, okazuje się, że 42 procent Polaków przyznaje się do akceptacji klapsów jako metody wychowawczej. 38 procent dzieci sprawia poważne problemy wychowawcze pod koniec szkoły podstawowej.
Kampania
Nowa kampania stworzona przez Komitet Ochrony Praw Dziecka ma na celu pokazanie, że obrażenia ciała nie są jedyną konsekwencją przemocy. Spot brzmi "Nie pozwól, aby narodziły się w nim demony" i trwa jedyne 30 sekund.
W spocie widzimy, jak w ciemnym pokoju siedzi chłopczyk, zgodnie z tematem moglibyśmy się spodziewać, że ktoś mu wymierzy cios. Jednak w dalszej części widać, pojawiający się na jego plecach tatuaż z wizerunkiem demona. Jest to symbol tego, jak przemoc działa na psychikę dziecka. Tatuaż oznacza też, że ślad jest pozostawiony w jego życiu na zawsze. KOD skupił się na uświadomieniu ludziom, innych ran niż te fizyczne, które są wywołane przez przemoc.
Przemoc to nie tylko czynności fizyczne
Mirosława Kątna, która piastuje stanowisko psychologa i przewodniczącej Zarządu Krajowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka, mówi, że często rodziny skupione na konflikcie nie potrafią sobie radzić z problemami. Wtedy ofiarą staje się dziecko. Podkreśla ona, że nie tylko fizyczne czynności objawiają się jako przemoc. Są nią także próby manipulowania, porzucenia, gnębienia i inne niestosowne zachowania, które miażdżą godność ludzką.
„Czasem drobne nieporozumienia, codzienne sprzeczki w tzw. dobrych domach urastają do rangi poważnych problemów, których nierozwiązanie może stać się źródłem przemocy. Przemoc może dotyczyć każdego” – mówi Mirosława Kątna
Czy istnieją trudne dzieci?
Rodzice swoje zachowania lubią tłumaczyć tym, że ich dziecko jest trudne. Twierdzą, że metody, jakie stosują są niezbędne. Opinia specjalistów na ten temat jest inna. To rodzice robią z dzieci „trudnych”.
„Jeśli dziecko w wieku szkolnym wagaruje, nie uczy się, to często w ten sposób woła o pomoc, o zwrócenie na siebie uwagi” podkreśla Mirosława Kątna
Cele kampanii
W ramach projektu KOPD wymienia wiele celów, które mają zostać zrealizowane dzięki kampanii i działaniom społecznym.
Oto kilka z nich:
- zwiększenie świadomości ludzi na zjawisko przemocy wśród dzieci,
- motywacja otoczenia do reakcji na przemoc,
- wzmocnienie zachowań empatycznych,
- wsparcie specjalistów pracujących z rodzinami zagrożonymi przemocą,
- zwiększenie świadomości poznania objawów przemocy.