Zmiany w przepisach ruchu drogowego zaplanowane na 2025 rok to coś więcej niż tylko kosmetyczna nowelizacja. To kompleksowa reforma, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ograniczenie liczby poważnych zdarzeń. Rząd przyjął nowy pakiet przepisów, który obejmuje ostrzejsze sankcje, szersze obowiązki i ograniczenia, także dla młodych kierowców. Sprawdź, co konkretnie się zmienia i jakie będą konsekwencje nowych zasad.
Prawo jazdy stracisz szybciej niż kiedykolwiek wcześniej
Jedną z najbardziej odczuwalnych zmian będzie łatwiejsze zatrzymywanie prawa jazdy. Nowe przepisy przewidują, że dokument może zostać odebrany także poza obszarem zabudowanym, jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej, dwukierunkowej.
W praktyce oznacza to, że np. jadąc 121 km/h na trasie z ograniczeniem do 70 km/h, można pożegnać się z dokumentem na 3 miesiące – nawet poza miastem.
Według danych ITS, aż 79% kierowców w Polsce przekracza dozwoloną prędkość na takich drogach, a 87% ofiar wypadków śmiertelnych to właśnie skutki zdarzeń na trasach jednojezdniowych.
Punkty karne zostają na stałe
Kierowcy, którzy liczyli na szybkie pozbycie się punktów karnych, będą rozczarowani. W 2025 roku zmienią się zasady ich redukcji. Szkolenia w WORD pozwolą zredukować maksymalnie 6 punktów, ale tylko za drobne przewinienia – jak np. nieprawidłowe parkowanie.
Punkty nie będą mogły zostać usunięte w przypadku poważnych naruszeń, takich jak:
-
Przekroczenie prędkości o 50+ km/h (do 15 pkt, mandat do 5000 zł przy recydywie),
-
Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych (15 pkt i grzywna do 3000 zł),
-
Przejazd na czerwonym świetle (15 pkt i mandat 500 zł).
Nowe zasady mają skutecznie zniechęcać do nieodpowiedzialnych zachowań za kierownicą.
17-latkowie za kierownicą – ale pod warunkiem
W 2025 roku pojawi się również opcja uzyskania prawa jazdy kat. B przez osoby w wieku 17 lat. Młodzi kierowcy będą mogli prowadzić auto, jednak wyłącznie pod nadzorem dorosłego opiekuna spełniającego konkretne kryteria:
-
Minimum 25 lat,
-
Posiadający prawo jazdy od co najmniej 5 lat,
-
Bez zakazu prowadzenia pojazdów i w trzeźwym stanie.
Młody kierowca będzie mógł poruszać się tylko po Polsce do ukończenia 18 lat. Policja będzie miała prawo skontrolować zarówno kierowcę, jak i osobę nadzorującą.
Zielony listek powraca! Oznakowanie młodych kierowców
Symboliczny zielony listek wraca na polskie drogi i będzie obowiązkowy dla osób, które zdadzą egzamin w wieku 17 lub 18 lat. Naklejki muszą być umieszczone z przodu i z tyłu pojazdu.
Nowi kierowcy wejdą również w tzw. okres próbny:
-
3 lata dla 17-latków (do ukończenia 20. roku życia),
-
2 lata dla pozostałych nowych kierowców.
W czasie próbnym wystarczą 2 wykroczenia, aby okres został przedłużony, a 3 wykroczenia oznaczają utratę prawa jazdy. Młodzi kierowcy będą także objęci zerowym limitem alkoholu – 0,0‰.
Kurs reedukacyjny za 13 punktów – obowiązkowy i kosztowny
Kierowcy w okresie próbnym, którzy zgromadzą więcej niż 12 punktów karnych, zostaną automatycznie skierowani na szkolenie reedukacyjne.
Koszt kursu to 300 zł, a jego celem jest praktyczne uświadomienie zagrożeń związanych z nadmierną prędkością i brawurą. Uczestnicy przejdą ćwiczenia na płycie poślizgowej, testy hamowania i jazdy w zakrętach z i bez systemów wspomagających.
Ciężarówki znowu wyprzedzają – ale tylko nocą
Nowelizacja przepisów znosi całkowity zakaz wyprzedzania dla pojazdów powyżej 3,5 tony na autostradach i drogach ekspresowych z dwoma pasami w jednym kierunku. Zmiana będzie obowiązywać tylko w godzinach nocnych – od 23:00 do 5:00.
Rozwiązanie wzorowane jest na przepisach funkcjonujących m.in. w Niemczech i ma zostać przetestowane przez dwa lata.
Od kiedy nowe przepisy?
Zdecydowana większość nowych regulacji zacznie obowiązywać 3 miesiące po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Wyjątkiem jest obowiązek jazdy w kasku dla dzieci i młodzieży – ten przepis wejdzie w życie po 6 miesiącach od publikacji.
źródło: www.gazetaprawna.pl