Kierowcy 17+ i dwuletni okres próbny dla wszystkich?! Na tapecie rewolucja w prawie jazdy

Martyna P.
Prawo
26.03.2025 20:34
Kierowcy 17+ i dwuletni okres próbny dla wszystkich?! Na tapecie rewolucja w prawie jazdy

Unia Europejska szykuje zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy. Celem jest poprawa bezpieczeństwa i ujednolicenie zasad w całej Wspólnocie.

UE planuje rewolucję w prawie jazdy

Unia Europejska pracuje nad aktualizacją przepisów dotyczących prawa jazdy. Proponowane zmiany mają przede wszystkim na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ujednolicenie przepisów w państwach członkowskich.

Uzgodniony projekt został wypracowany przez Parlament Europejski i polską prezydencję, ale do jego wdrożenia potrzebna jest jeszcze akceptacja krajów członkowskich.

Okres próbny dla nowych kierowców

Jedną z najważniejszych zmian ma być wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego dla wszystkich nowych kierowców – niezależnie od ich wieku.

W tym czasie osoby posiadające świeżo zdobyte prawo jazdy będą objęte surowszymi konsekwencjami za wykroczenia, zwłaszcza za prowadzenie pojazdu pod wpływem niedozwolonych używek. 

Samochodem już od 17. roku życia?

Nowe przepisy umożliwią krajom UE obniżenie minimalnego wieku dla kierowców kategorii B do 17 lat. Warunkiem będzie jednak prowadzenie pojazdu w obecności doświadczonego kierowcy aż do ukończenia pełnoletności. Ma to pomóc młodym osobom w zdobywaniu praktyki w bezpiecznych warunkach.

Prawo jazdy ważne 15 lat

Kolejna zmiana dotyczy ważności dokumentów – prawo jazdy kategorii A i B ma być ważne przez 15 lat na terenie całej Unii. Polska już stosuje tę zasadę, jednak do 2033 roku będzie musiała wymienić wszystkie bezterminowe dokumenty na czasowe. To element harmonizacji przepisów w skali europejskiej.

Nowe regulacje dla starszych kierowców

Zmienią się również przepisy dotyczące badań zdrowotnych dla starszych kierowców. Wiek, od którego państwa mogą wprowadzać obowiązkowe kontrole zdrowia, zostanie podniesiony z 50 do 65 lat. Obowiązek przedstawienia zaświadczenia lekarskiego lub samooceny będzie nadal dobrowolny i zależny od decyzji danego kraju – obecnie w Polsce taki wymóg nie istnieje.

Ułatwienia dla zawodowych kierowców

W odpowiedzi na deficyt kierowców autobusów, planowane jest obniżenie minimalnego wieku dla kategorii D z 23 do 21 lat – ale tylko dla osób, które ukończyły przyspieszone szkolenie zawodowe. To rozwiązanie ma pomóc w zwiększeniu dostępności pracowników w transporcie publicznym.

Jeden system – wspólne odbieranie prawa jazdy

Unia Europejska chce również rozwiązać problem braku jednolitego systemu odbierania prawa jazdy. Obecnie cofnięcie uprawnień w jednym kraju nie musi być uznane w innym. Nowe przepisy mają to zmienić – informacje o utracie prawa jazdy będą trafiać do systemu RESPER, co umożliwi egzekwowanie decyzji we wszystkich krajach członkowskich. Jednocześnie przewidziano możliwość, by kraj wydający prawo jazdy nie zastosował cofnięcia, jeśli jego prawo nie przewiduje takiej kary za dane wykroczenie.

Zamknij ×
Kluczowe Punkty
  • Unia Europejska planuje zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ujednolicenia zasad w krajach członkowskich.
  • Główne zmiany to wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego dla nowych kierowców i możliwość prowadzenia samochodu od 17. roku życia pod opieką doświadczonego kierowcy.
  • Prawo jazdy kategorii A i B będzie ważne przez 15 lat na terenie całej Unii.
  • Podniesienie wieku obowiązkowych badań zdrowotnych dla kierowców z 50 do 65 lat.
  • Obniżenie minimalnego wieku dla kierowców kategorii D z 23 do 21 lat dla osób, które ukończyły przyspieszone szkolenie zawodowe.
  • Wprowadzenie jednolitego systemu odbierania prawa jazdy w państwach UE poprzez system RESPER.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną