Unia Europejska szykuje zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy. Celem jest poprawa bezpieczeństwa i ujednolicenie zasad w całej Wspólnocie.
UE planuje rewolucję w prawie jazdy
Unia Europejska pracuje nad aktualizacją przepisów dotyczących prawa jazdy. Proponowane zmiany mają przede wszystkim na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ujednolicenie przepisów w państwach członkowskich.
Uzgodniony projekt został wypracowany przez Parlament Europejski i polską prezydencję, ale do jego wdrożenia potrzebna jest jeszcze akceptacja krajów członkowskich.
Okres próbny dla nowych kierowców
Jedną z najważniejszych zmian ma być wprowadzenie dwuletniego okresu próbnego dla wszystkich nowych kierowców – niezależnie od ich wieku.
W tym czasie osoby posiadające świeżo zdobyte prawo jazdy będą objęte surowszymi konsekwencjami za wykroczenia, zwłaszcza za prowadzenie pojazdu pod wpływem niedozwolonych używek.
Samochodem już od 17. roku życia?
Nowe przepisy umożliwią krajom UE obniżenie minimalnego wieku dla kierowców kategorii B do 17 lat. Warunkiem będzie jednak prowadzenie pojazdu w obecności doświadczonego kierowcy aż do ukończenia pełnoletności. Ma to pomóc młodym osobom w zdobywaniu praktyki w bezpiecznych warunkach.
Prawo jazdy ważne 15 lat
Kolejna zmiana dotyczy ważności dokumentów – prawo jazdy kategorii A i B ma być ważne przez 15 lat na terenie całej Unii. Polska już stosuje tę zasadę, jednak do 2033 roku będzie musiała wymienić wszystkie bezterminowe dokumenty na czasowe. To element harmonizacji przepisów w skali europejskiej.
Nowe regulacje dla starszych kierowców
Zmienią się również przepisy dotyczące badań zdrowotnych dla starszych kierowców. Wiek, od którego państwa mogą wprowadzać obowiązkowe kontrole zdrowia, zostanie podniesiony z 50 do 65 lat. Obowiązek przedstawienia zaświadczenia lekarskiego lub samooceny będzie nadal dobrowolny i zależny od decyzji danego kraju – obecnie w Polsce taki wymóg nie istnieje.
Ułatwienia dla zawodowych kierowców
W odpowiedzi na deficyt kierowców autobusów, planowane jest obniżenie minimalnego wieku dla kategorii D z 23 do 21 lat – ale tylko dla osób, które ukończyły przyspieszone szkolenie zawodowe. To rozwiązanie ma pomóc w zwiększeniu dostępności pracowników w transporcie publicznym.
Jeden system – wspólne odbieranie prawa jazdy
Unia Europejska chce również rozwiązać problem braku jednolitego systemu odbierania prawa jazdy. Obecnie cofnięcie uprawnień w jednym kraju nie musi być uznane w innym. Nowe przepisy mają to zmienić – informacje o utracie prawa jazdy będą trafiać do systemu RESPER, co umożliwi egzekwowanie decyzji we wszystkich krajach członkowskich. Jednocześnie przewidziano możliwość, by kraj wydający prawo jazdy nie zastosował cofnięcia, jeśli jego prawo nie przewiduje takiej kary za dane wykroczenie.