Rząd pracuje nad przepisami, które mogą znacząco wpłynąć na codzienne poruszanie się po drogach — zarówno dla kierowców, jak i młodszych uczestników ruchu. W grę wchodzą zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo, ale też wzbudzają wiele emocji. Jeśli korzystasz z samochodu, roweru, hulajnogi lub masz dzieci — warto wiedzieć, co planują ustawodawcy.
Obowiązkowe kaski i prawo jazdy od 17. roku życia i kaski
Rząd zatwierdził projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym, który może na nowo zdefiniować sposób poruszania się najmłodszych kierowców i użytkowników urządzeń transportu osobistego.
Zmiany obejmują m.in.:
- dopuszczenie 17-latków do egzaminu na prawo jazdy kat. B,
- wprowadzenie obowiązkowych kasków dla dzieci do 16. roku życia
- zaostrzenie zasad dotyczących przekroczeń prędkości i punktów karnych.
Prawo jazdy dla 17-latków – ale z zastrzeżeniami
Nowelizacja zakłada możliwość uzyskania prawa jazdy kat. B przez osoby, które ukończyły 17 lat, pod warunkiem przedstawienia pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego. Jest to powrót do wcześniejszych regulacji, jednak w nowej formie – ze zwiększonym naciskiem na bezpieczeństwo.
Nowi kierowcy będą objęci okresem próbnym, w którym obowiązują dodatkowe ograniczenia i zakazy, mające na celu ograniczenie liczby zdarzeń drogowych w tej grupie wiekowej.
Obowiązkowe kaski dla najmłodszych
W odpowiedzi na rosnącą liczbę wypadków z udziałem dzieci korzystających z rowerów, hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego (UTO), w projekcie pojawił się zapis o obowiązku noszenia kasków przez osoby poniżej 16. roku życia.
To ważny krok w kierunku ochrony najmłodszych użytkowników dróg. Eksperci z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego od lat apelowali o takie rozwiązanie, wskazując, że kask może zmniejszyć ryzyko poważnych obrażeń głowy nawet o 70%.
Surowe zasady dla początkujących kierowców
W okresie próbnym kierowcy niepełnoletni nie będą mogli spożywać żadnych substancji wpływających na zdolność prowadzenia pojazdu (w tym alkoholu), a także obowiązują ich niższe limity prędkości:
-
do 50 km/h w terenie zabudowanym,
-
do 80 km/h poza terenem zabudowanym,
-
do 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych.
Co więcej, przewóz pasażerów niepełnoletnich przez takiego kierowcę będzie możliwy tylko w obecności osoby dorosłej, co ma przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom, np. podczas powrotów z wydarzeń rozrywkowych.
Redukcja punktów karnych tylko dla ostrożnych
Projekt ustawy zakłada również zmiany w systemie punktów karnych. Kierowcy, którzy dopuścili się poważnych wykroczeń drogowych, nie będą już mogli redukować punktów karnych poprzez udział w odpłatnych szkoleniach.
To ograniczenie ma na celu zwiększenie odpowiedzialności kierowców i wyeliminowanie nadużyć systemu. Osoby przestrzegające przepisów nadal będą mogły korzystać z tej formy zmniejszania liczby punktów – pod warunkiem, że wykroczenia nie były uznane za poważne.
Kara za przekroczenie prędkości – jeszcze bardziej surowa
Zgodnie z nowym projektem, przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym będzie skutkować automatycznym odebraniem prawa jazdy. To zaostrzenie ma zniechęcić kierowców do brawurowej jazdy tam, gdzie nie ma odpowiedniej infrastruktury zabezpieczającej.
Ułatwienia dla egzaminatorów i nowe przepisy dla ośrodków szkoleniowych
Kolejnym elementem nowelizacji są zmiany w zasadach zatrudnienia egzaminatorów. Umożliwiono im prowadzenie działalności gospodarczej, co do tej pory było zabronione. Jednakże, aby zachować zgodność z unijnymi przepisami, egzaminator nie może jednocześnie pracować jako instruktor w szkole jazdy.
Ta modyfikacja ma na celu zwiększenie elastyczności rynku i umożliwienie doświadczonym specjalistom rozszerzenia swojej działalności zawodowej.
Zmiana w przebiegu egzaminu praktycznego
Nowelizacja precyzuje także, kiedy egzaminator może zakończyć egzamin na prawo jazdy przed wykonaniem wszystkich zadań przez kandydata. Taka sytuacja może mieć miejsce np. w przypadku poważnego naruszenia przepisów, które zagraża bezpieczeństwu ruchu.
Dzięki temu czas egzaminów zostanie lepiej wykorzystany, a nieprzygotowani kandydaci nie będą narażać innych uczestników na niebezpieczeństwo.
Ciągniki wolniej? Już nie – zwiększenie limitu prędkości
Wśród zmian znalazł się także mało komentowany, lecz praktyczny zapis: zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. To odpowiedź na rozwój nowoczesnych maszyn rolniczych, które często posiadają homologację na wyższe prędkości, a ich możliwości były dotąd sztucznie ograniczane.
Co dalej z ustawą?
Rada Ministrów ogłosiła we wtorek, że zatwierdzono projekt ustawy przewidujący możliwość uzyskania prawa jazdy przez 17-latków oraz wprowadzenie obowiązku noszenia kasków ochronnych.
Przyjęty przez rząd projekt trafi teraz do Sejmu, gdzie zostanie poddany dalszym pracom legislacyjnym. Jeśli ustawa wejdzie w życie, zmiany mogą zostać wdrożone już w najbliższych miesiącach.