Od kilku miesięcy Ministerstwo Edukacji zapowiada zmiany w zakresie frekwencji uczniów. Projekt nowelizacji prawa oświatowego zakłada znaczne zaostrzenie zasad dotyczących nieobecności. Celem ma być ograniczenie wagarów i większe zdyscyplinowanie uczniów. Co dokładnie się zmienia i od kiedy przepisy wejdą w życie?
1. Nowe progi nieobecności
Do tej pory uczeń mógł zostać nieklasyfikowany, jeśli opuścił ponad 50% zajęć z danego przedmiotu. Projekt zakłada obniżenie tego progu:
-
25% nieusprawiedliwionych nieobecności w całym roku szkolnym – uczeń może zostać nieklasyfikowany.
-
50% nieusprawiedliwionych nieobecności w danym miesiącu – szkoła może uznać, że uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego.
👉 To oznacza, że już 1/4 nieusprawiedliwionych godzin może wystarczyć, aby uczeń miał poważny problem z zaliczeniem roku.
2. Koniec z egzaminem dla wagarowiczów
Obecnie uczeń nieklasyfikowany ma prawo do egzaminu klasyfikacyjnego – nawet wtedy, gdy nieobecności były nieusprawiedliwione (za zgodą rady pedagogicznej). Projektowane przepisy to zmieniają:
-
prawo do egzaminu zachowują wyłącznie uczniowie, których nieobecności zostały usprawiedliwione (np. z powodu choroby),
-
uczniowie, którzy przekroczą limit nieusprawiedliwionych nieobecności, nie będą mogli nadrobić materiału egzaminem.
3. Skutki nieklasyfikowania
-
Uczeń, który nie zostanie sklasyfikowany i nie zda egzaminu klasyfikacyjnego, będzie musiał powtarzać klasę.
-
W przypadku uczniów klas ósmych oznacza to również brak możliwości ukończenia szkoły podstawowej.
-
Warto podkreślić, że nie istnieje „świadectwo nieukończenia szkoły” – świadectwo otrzymują wyłącznie uczniowie, którzy zostali sklasyfikowani i ukończyli rok.
4. Co to oznacza dla rodziców?
Choć procedura usprawiedliwiania się nie zmienia (to statut szkoły określa, kto i w jakim terminie może usprawiedliwić nieobecność), to nowe progi czynią ten obowiązek dużo bardziej istotnym. Rodzice powinni:
-
pilnować, aby usprawiedliwienia były składane terminowo,
-
dokumentować dłuższe choroby dziecka,
-
regularnie sprawdzać frekwencję w dzienniku elektronicznym,
-
rozmawiać z dzieckiem o konsekwencjach wagarów i spóźnień.
5. Wątpliwości dyrektorów szkół
Część dyrektorów podkreśla, że stosowanie nowych przepisów może być trudne. Szkoły w praktyce nie mają narzędzi, by kwestionować usprawiedliwienia rodziców czy pełnoletnich uczniów. Zwracają też uwagę, że w regulacjach nie uwzględniono problemu spóźnień, które często zakłócają lekcje równie mocno jak same nieobecności.
6. Kiedy zmiany wejdą w życie?
Projekt nowelizacji zakłada, że nowe przepisy dotyczące frekwencji zaczną obowiązywać od roku szkolnego 2026/2027, czyli od 1 września 2026 r.
Podsumowanie
Nowe przepisy dotyczące frekwencji będą dużo surowsze niż dotychczas. Wystarczy 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku, by uczeń mógł zostać nieklasyfikowany i powtarzać klasę. Dodatkowo zniknie możliwość nadrobienia braków egzaminem klasyfikacyjnym w przypadku wagarów.
Rodzice i uczniowie powinni więc szczególnie dbać o terminowe usprawiedliwienia i kontrolować frekwencję – bo od 2026 roku każdy dzień wagarów będzie miał realne konsekwencje.