Nowe przepisy, które weszły w życie 20 maja, od dawna były wyczekiwane przez wielu mieszkańców. Liczne skargi i postulaty lokatorów w końcu spotkały się z odpowiedzią rządzących, co doprowadziło do zmian w rozporządzeniu dotyczących przejazdów kolejowo-drogowych.
Ulga dla osób mieszkających przy przejazdach kolejowych
15 kwietnia 2025 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Zmiany przyniosą ulgę wielu lokatorom, którzy na co dzień mieszkają blisko przejazdów kolejowo-drogowych.
Od 20 maja, na mocy nowelizacji rozporządzenia ministra infrastruktury, maszyniści nie będą już zobowiązani do używania sygnału dźwiękowego przed przejazdami kolejowo-drogowymi wyposażonymi w rogatki lub sygnalizację świetlno-dźwiękową.
Konieczność głośnego trąbienia będzie obowiązkowa jedynie w przypadku tych przejazdów kolejowo-drogowych, które nie posiadają zabezpieczeń.
Przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, dzięki interwencji legislacyjnej Ministra Infrastruktury, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 "Baczność". - informuje Ministerstwo Infrastruktury.
Będzie ciszej
Polacy mieszkający blisko przejazdów kolejowo-drogowych od lat apelowali o wprowadzenie takich przepisów.
Zmiany sprawią, że liczba wydawanych sygnałów dźwiękowych przez pociąg na trasie może spaść z kilkuset do zaledwie kilku.
Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9. - informuje Ministerstwo Infrastruktury.
Poprawa przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało także, że nowelizacja przepisów kolejowych wprowadzi też istotne zmiany mające na celu zwiększenie przepustowości oraz usprawnienie działania linii kolejowych i bocznic, również w sytuacjach awaryjnych.
Nowe regulacje mają również pozytywny wpływ na codzienne funkcjonowanie przewoźników kolejowych.
Zaktualizowane przepisy rozporządzenia obowiązują od 20 maja 2025 roku, z wyjątkiem nowych tablic hamowania, które zaczną obowiązywać 14 grudnia 2025 roku, czyli wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.
Zgodnie z nowelizacją, zarządcy infrastruktury mają 14 dni na wdrożenie niezbędnych zmian, wynikających z nowych przepisów.