Projekt noweli ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw wprowadza istotne zmiany dotyczące dowodów osobistych. Związane one będą przede wszystkim z formalnościami w bankach i SKOK-ach. Jakich zmian możemy się spodziewać?
Banki zyskają dostęp do zdjęć twarzy
Jedną z ważniejszych zmian jest umożliwienie bankom dostępu do zdjęć twarzy z Rejestru Dowodów Osobistych. Pozwoli to pracownikom banków na dokładniejszą weryfikację osoby, dzięki czemu zmniejszy się ryzyko posługiwania się w placówkach nie swoim (np. skradzionym) dokumentem.
Celem tego przepisu jest więc ograniczenie ilości wyłudzeń w bankach.
Resort podkreślił, że zestawienie fotografii z dowodu osobistego ze zdjęciem znajdującym się w rejestrze ma pomóc w ograniczeniu przypadków nadużyć.
Taki dostęp do zdjęcia będzie możliwy wyłącznie za zgodą ministra cyfryzacji, a instytucja dokonująca weryfikacji nie będzie mogła przechowywać tej fotografii. Nowe rozwiązanie stanowi uzupełnienie funkcji zastrzegania numeru PESEL i zwiększa poziom ochrony danych obywateli.
Wprowadzamy zmianę, która nakłada na bank obowiązek weryfikowania autentyczności dowodu osobistego. Powinno to praktycznie wyeliminować ten typ oszustw i wyłudzeń
– zapowiedział Donald Tusk na wtorkowym (13.05) posiedzeniu rządu.
Informacja o zmianie dokumentu nie będzie konieczna
Projekt ustawy zakłada także, że nie będzie trzeba już informować banków i SKOK-ów o zmianie w dowodzie osobistym.
Informacje o nowym dokumencie, w tym numer, seria i data ważności, zostaną automatycznie przekazane z systemu państwowego do systemów instytucji finansowych - czytamy w komunikacie.
Rejestr osób przebywających za granicą
Z projektu ustawy wynika także, że powstał plan stworzenia jednego centralnego rejestru obywateli polskich przebywających za granicą. Dane będą przekazywane między innymi za pomocą aplikacji mObywatel.
Jak wyjaśnia resort, nowy rejestr zapewni możliwość sprawnego i bezpiecznego zarządzania w sytuacjach kryzysowych, takich jak przykładowo konieczność ewakuacji polskiego obywatela z danego terenu.
Informacje, jakie znajdą się w nowym rejestrze to między innymi adres pobytu polskiego obywatela za granicą oraz numer telefonu.